Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Amended Capital Law: Efficient resource mobilization needed

Legal experts said the law should be more specific in areas that are unclear to ensure transparency in mobilizing financial resources.

How can Hanoi strengthen its ability to manage its finances and budget while attracting investment capital to develop the capital?

 

It’s a question raised during the drafting of the revised Capital Law. The law has a chapter on finance and resources for the capital city’s development.

 

The Hanoi Times has an interview with some experts on the issue. 

 Paying tax at Thanh Xuan District, Hanoi. Photo: Thai San/The Hanoi Times

 

Associate Prof. Bui Huu Duc, Chairman of the School Council of Thuongmai University, Hanoi: Establish a system that allows the capital to have resources for investment and development.

 

I supported allowing Hanoi to keep more of the revenues it collects for its development.

 

Specifically, in Article 37 of the revised Capital Law, Hanoi is allowed to keep all money it collects from its land rent to invest in infrastructure and major projects, transit-oriented development (TOD) under the public-private partnership (PPP) while relocating agencies and institutions out of the central areas.

 

It's obvious that this way, Hanoi will have resources for investment. The Capital Law would regulate specific contents that align with the Law on State Budget, regulating the city's development.

 

The Capital Law is a piece of legislation that governs Hanoi. In addition, if there is a conflict regarding Hanoi's budget, the Capital Law would take precedence over the State Budget Law. In this direction, it will be possible to guarantee that the provisions of the Capital Law on the mobilization of financial resources are in line with the current Law on State Budget.

 

Dr Tran Vu Hai, Hanoi Law University: The need for non-budgeted funds.

 

The extra-budgetary funds are proposed to include the Heritage Conservation and Cultural Development Fund, the Fund for Preservation and Reconstruction of Hanoi's Historic Inner Parts, and the Scholarships for Talented Students in the capital.

 

It's necessary to explain the necessity of the funds for the capital, unlike other localities, and by the provisions of relevant laws, specifically the Law on State Budget.

 

Associate Prof. Pham Thi Giang Thu, Hanoi Law University: Hanoi positions itself for development.

 

As a center given space for growth, Hanoi must determine its place in the development roadmap, the overall economic context of the nation, the global context, and new requirements to carry out the task of socioeconomic development.

 

Given the transparency requirements in its operations, it's necessary to calculate the budget under the Law on State Budget, as it is the contributions of individuals and organizations in the city.

 

The requirement for transparency and oversight during the implementation process is necessary and fosters trust for the subjects as it assumes that private financial resources are mobilized and spent under the Capital Law, building trust for financial contributors as their resources are effectively used.

 

Dr. Nguyen Thi Yen, Hanoi Law University: Complete regulations on strategic investors.

 

Numerous new provisions have been added to the law, including those governing strategic investors in the capital. The regulations on strategic investors cover a wide range of topics, including project lists and industries subject to them, requirements they must meet, incentives they can enjoy, and the order and methods for choosing them.

 

The majority of these regulations comply with the requirements, but the draft law needs to be improved in areas where they are missing or unclear.

 

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ