Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Circular economy helps Vietnam tackle climate change: Minister

Vietnam will focus on eliminating waste and pollution, keeping products and materials in use, and regenerating the natural system.

Vietnam will promote the circular economy to protect the environment from climate change, helping enterprises achieve greater efficiency in the management of natural resources.

 Overview of the online conference. Photo: Hai Yen

 

Minister of Natural Resources and Environment Tran Hong Ha stressed the view in an online conference discussing measures to unlock the potential for green recovery in developing Asia on June 2.

 

The event, jointly held by the Ministry of Natural Resources and Environment (MoNRE), the Asian Development Bank (ADB), and the Finish Innovation Fund SITRA, is part of a series of events celebrating World Environment Day [June 5] and initiating the UN Decade on Ecosystem Restoration 2021-2030.

 

“A circular economy would help create motivation for investment, technological innovation, reduction of production cost, supply chain expansion, create new markets and job opportunities,” said Ha, adding that all of these results are to ensure a better world.

 

According to the minister, the current Covid-19 pandemic has had comprehensive impacts on global socio-economic lives, leading to changes in people awareness and raising the urgent needs for transforming existing growth models towards sustainable development.

 

“Circular economy has already been included in Vietnam’s Law on Environmental Protection,” Ha stressed. He added that the main objective for Vietnam in shifting from a linear economy to a circular one is to focus on three principles of eliminating waste and pollution, keeping products and materials in use, and regenerating the natural system.

 

Among key measures to adopt the circular economy, Ha said Vietnam would give priority to designing products and creating technology to make products with minimum use of raw materials, as well as removing waste and polluted substances from the supply chains, starting from design, production, distribution, consumption to collection and recycling.

 

“As scientists around the world identify design to be the key process for 80% of waste created throughout economic activities, this is the field that Vietnam expects to focus on,” Ha stated.

 

“We will expand the lifespan of products and materials in the economy via the 9R strategy [Refuse, Rethink, Reduce, Reuse, Repair, Refurbish, Remanufacture, Repurpose, Recycle and Recover],” he continued.

 Nghia Do park in Hanoi. Photo: Pham Hung

 

In a circular economy, Vietnam would not only target to reduce the exploitation of raw materials and natural resources, but also look at how to foster the recovery of the natural ecosystem, Ha stressed.

 

At the event, experts noted Covid-19 recovery efforts in developing economies in Asia could follow a traditional growth strategy that relies on carbon- and resource-intensive production.

 

By contrast, the pursuit of a green recovery could deliver growth built on resource efficiency and business innovation that promotes transition to a circular economy. This will require innovative policymaking, prompting government officials to consider new examples and ideas.

“The current take-make-waste extractive industrial model has had far-reaching negative implications for the global climate, scarce natural resources, and biodiversity. Revised economic models could help transform consumption and make it more sustainable,” stated the ADB.

 

In a circular economy, production and consumption encompass sharing, leasing, reusing, repairing, refurbishing, and recycling materials and products as long as possible, extending product life cycles and keeping materials within the economy wherever possible.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ