Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Electricity demand in Vietnam forecast to grow by 9% from 2021 onwards: Fitch

Vietnam’s installed capacity is set to increase to about 70 gigawatts (GW) by end-2022 (2019: 55GW), led mainly by private players and other government-owned entities.

Electricity demand in Vietnam is forecast to continue to increase at an average rate of 9% a year from 2021 onwards, driven by rising industrialization, urbanization and affluence, according to Fitch Ratings.

 Vietnam’s installed capacity is set to increase to about 70 gigawatts (GW) by end-2022.

 

Meanwhile, Vietnam has a solid national electrification ratio of about 99%, with the ratio reaching almost 100% in urban areas. 

 

Additionally, Vietnam’s installed capacity is set to increase to about 70 gigawatts (GW) by end-2022 (2019: 55GW), led mainly by private players and other government-owned entities, Fitch stated. 

 

The share of coal-fired capacity has increased steadily over the previous few years, and Fitch expected this to account for the majority of Vietnam's capacity addition in the near term.

 

The country turned into a net importer of coal in 2015, and Fitch said Vietnam’s reliance on imported coal will increase, as most of the country’s hydro potential has been utilized and domestic gas reserves are declining.

 

Vietnam Electricity's rating affirmed at “BB” with stable outlook

 

The rating agency affirmed Vietnam Electricity (EVN)’s Long-Term Foreign- Currency Issuer Default Rating (IDR) at “BB” with Stable Outlook, adding the firm’s ratings reflect its Standalone Credit Profile (SCP), which is at the same level as that of the Vietnam sovereign rating (BB/Stable).

 

Nevertheless, the rating agency expected EVN's financial profile to be much stronger than the one that is commensurate for its SCP assessment, while an upward revision of EVN's SCP is contingent on consistent application of electricity regulatory reforms.

 

In the absence of required increase in power tariffs, EVN's financial profile can deteriorate more rapidly than its peers given its reliance on volatile hydro power and high exposure to foreign-currency denominated debt, Fitch noted.

 

EVN can increase electricity tariffs every six months, in line with rising production costs, under the regulatory framework introduced in August 2017. However, automatic adjustments are limited to 5%; price increases between 5% and 10% require approval from the Ministry of Industry and Trade, and larger increases require approval from the prime minister.

 

The last electricity tariff increase in Vietnam was implemented in March 2019, taking average tariffs up by 8.36% to VND1,864/kWh (US$0.08). The hike was the first since a 6.1% jump in December 2017. Fitch, however, expected delays in implementing tariff increases to continue due to the effect on inflation and economic growth.

 

Fitch said Vietnam will stand out among Asia's frontier and emerging markets this year on economic resilience and success in containing the coronavirus outbreak. Nonetheless, the lockdown has slowed electricity demand, especially from industrial and commercial customers.

 

Fitch’s rating case assumes electricity volume growth of 2% in 2020, against an average of 10% a year over the last four years. The government has also directed EVN to supply free power or offer discounts to certain categories of customers to manage the pandemic's economic impact. Even so, EVN's SCP has reasonable headroom to absorb the effect of the lower electricity demand and reduced electricity tariffs, it said.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ