Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

EVFTA as bright spot in Vietnam-EU relations

The EVFTA since its inception on August 1, 2020, has contributed to raising bilateral trade turnover to $57 billion in 2021.

Economic cooperation, including the implementation of the EU-Vietnam Free Trade Agreement (EVFTA), remains a bright spot in Vietnam-EU relations.

 Overview of the meeting. Photo: VNA

 

Chairman of the National Assembly (NA)’s Committee for External Relations Vu Hai Ha stressed the view in a meeting ơn March 18 between representatives of the NA and the European Parliament on the EVFTA.

 

This was the second meeting between the two sides to discuss the EVFTA to address the remaining issues and find solutions to further boost the efficiency of the deal.

 

In the meeting, Ha said Vietnam gives priority to its relations with the EU. “The comprehensive partnership between the two, including that of the NA and European Parliament, has generated benefits for the people and contributed to peace, cooperation, and development of the two continents and in the world,” he added.

 

The EVFTA since its inception on August 1, 2020, has contributed to raising bilateral trade turnover to $57 billion in 2021.

 

Both Vietnam and the EU have cooperated closely to implement the deal, including frequent dialogues and periodical meetings of various committees to resolve differences.

 

The first meeting of the trade committee on EVFTA implementation was carried out in July 2021, and the first session of the Trade and Sustainable Development Committee on the implementation of chapter 13 under the EVFTA took place in November 2021.

 

On the Vietnamese side, Ha said the Government has revised decrees and laws related to tax, agricultural sector, rules of origin, and trade protection.

 

In addition, a revised draft law of the Intellectual Property Rights has been submitted to the NA for approval, enforcing Vietnam’s commitments in the EVFTA.

 

Meanwhile, the Covid-19 pandemic has disrupted global supply chains, and subsequently impacted the efficiency of the EVFTA.

 

Ha added restricted mobility due to the pandemic also limited the chance for local businesses to visit Europe to look for business opportunities, and hampered those in fields of garment and agriculture to meet requirements on rules of origin.

 

The Vietnamese representative called for the EU to continue providing technical assistance for Vietnam to take advantage of the EVFTA and overcome the technical barriers of trade, or sanitary and phytosanitary measures (SPS).

 

Ha also requested the EU to soon lift the yellow card on Vietnamese seafood exports as Vietnam had made progress in tackling illegal, unreported, and unregulated fishing (IUU), and support seafood trading companies in Vietnam to further penetrate the market.

 

To resolve differences, Ha asked the EU to support Vietnam enhance its capabilities to implement the EVFTA; called for the European Parliament to soon approve the EU-Vietnam Investment Protection Agreement (EVIPA) to create a new driving force for the bilateral comprehensive partnership.

 

Representatives of the European Parliament highlighted strong progress in the implementation of the EVFTA by Vietnam and the EU while stressing the necessity to continue the dialogue mechanisms between the two legislative bodies.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ