Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Experts suggest issuing gov’t bonds on international capital market

Domestic capital market alone would would not be able to meet huge demand for Vietnam’s infrastructure upgrade.

The issuance of government bonds in international capital market is an option to mobilize funds for socio-economic investment projects in the coming time.

 

 Since 2005 to date, Vietnam has issued government bonds in international capital markets three times. File photo

Head of Prime Minister’s Economic Advisory Council Nguyen Duc Kien gave the remarks at a conference discussing Vietnam’s strategy amid changes in global financial system this week.

 

“In the 2021-2030 period, Vietnam’s needs for capital to upgrade economic infrastructure, especially essential projects in transportation, energy and IT are huge,” said Kien.

 

Under Vietnam’s Power Development Plan for the 2021-2030 period with vision to 2045, the country would require an estimated  US$13 billion per year in investment capital, while the draft master plan for road transportation development in 2021-2030 expects around US$2.5 billion annually to upgrade the road transportation network.

 

“Given the country’s economic size of US$343.6 billion as of late 2020, Vietnam would face a huge task in mobilizing the required capital needed to support socio-economic development in the coming time,” Kien noted, saying the domestic capital market alone would not meet such huge demand for infrastructure upgrade.

 

Meanwhile, fiscal deficit in the 2016-2020 period averaged 3.45% of the GDP, while public debt as of 2020 rose to 55.3% of the GDP, government debt of 49.1% and foreign debt of 47.3%.

 

“All these ratio are below the threshold limits set by the National Assembly for the period and also the resolution of the 13th Party Congress [public and government debts not exceed 60% and 50% of GDP], therefore, the government still has room to further issue its bonds to raise capital, and international capital market is an option,” Kien continued.

 

According to Kien, the average interest rates in international financial markets are low, which allows the Vietnamese government to issue bonds with even lower nominal interest rates to reduce pressure for debt payment.

 

Since 2005 to date, Vietnam has issued government bonds in international capital markets three times, in which the latest move on 2014 was provided with interest rates significantly lower than the previous two.

 

Kien, thus, proposed the government to draft a plan to issue mid-term bonds in global market, along with effective mechanism to use such funds.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ