Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Finance ministry proposes solutions to speed up state firm privatization

Some large state-owned enterprises are facing difficulties in business valuation, mainly due to complicated financial situations.

The Ministry of Finance (MoF) will finalize legal framework for the restructuring process of State-owned enterprises (SOEs) in the 2021-25 period, focusing on measures to resolve loss-making projects.

 Production at Garment 10 Company. Photo: Thanh Hai. 

 

This is one of the solutions being proposed by the ministry to speed up the equitization process, which still remains sluggish and far from expectations.

The proposals came after it's reported that only 37 were equitized on the Government's list of 128 must-be-privatised SOEs in 2020, meeting just 28 per cent of the target.

The MoF said it will identify specific criteria for SOEs subject to privatization and divestment of state capital, in which efficient monitoring mechanism is required to ensure a transparent privatization process and avoid losses of state capital.

 

The MoF stressed the necessity to deal with loss-making projects in the 2011-20 period under the market mechanism, including clear responsibilities for those are involved in, as well as specific pathway to put an end to these projects.

 

“If there is no feasible solution for these projects, related agencies or unit should turn to bankruptcy or dissolution as the last resort,” noted the MoF.

 

According to the MoF, there should be a strong determination to complete the restructuring process of SOEs by 2025, mainly via privatization or divestment of state capital at SOEs, aiming to keep the state interest intact.

 

The MoF urged government agencies that are state capital representative at SOEs to enhance their supervising capabilities to ensure efficient enterprise operation.

 

Based on the actual result of the SOEs restructuring scheme for the 2016-20 period, the MoF would continue to draft a similar scheme for the next five-year period that help state firms to transform comprehensively in terms of finance, workforce, and corporate governance, which are in line with international standards and the government’s visions for certain economic sectors.

 

To ensure success in the privatization process, the MoF urges leaders of government agencies and provinces/cities to accelerate the submission of privatization schemes of SOEs to competent authorities for soon approval and implementation of subsequent steps.

 

Among SOEs that are required for privatization, those in Hanoi and Ho Chi Minh City make up 54% of the total, including 13 in Hanoi and 38 in Ho Chi Minh City. The others include six managed by the Committee for State Capital Management (CSCM), four under the Ministry of Industry and Trade (MoIT), and two under the Ministry of Construction (MoC).

According to the MoF, some large SOEs are facing difficulties in business valuation, mainly due to complicated financial situations, including Vietnam Posts and Telecommunications Group (VNPT), Vietnam National Chemical Group, Vietnam National Coal – Mineral Industries, MobiFone, and Vietnam Bank for Agriculture and Rural Development (Agribank).

The slow progress in privatization and divestment of SOEs is attributable to Covid-19, according to the MoF, not to mention a lack of commitment from localities and SOEs in complying with the PM’s instruction for SOE restructuring.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ