Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Global supply chain in the aftermath of the pandemic

The coronavirus pandemic had bluntly revealed the vulnerability and fragility of the existing global supply chain, especially the overreliance on China.

Almost five months after breaking out in China's Wuhan, the coronavirus pandemic is still keeping the world in suspense. But more and more countries have been slowly going into the so-called "new or novel normalcy". It is obvious that all world major economies have been so hard hit by the pandemic that they all lose weight and importance, hard and soft power. All economies in the world need time to recover from the pandemic. Because they must do it, they all will adjust their policies on trade, investment and international cooperation with their partners. A matter of their profound concerns relates to the existing global supply chain.  

 The world economy struggles with the disruption of the global supply chain


The coronavirus pandemic had bluntly revealed the vulnerability and fragility of the existing global supply chain, especially the overreliance on China. Japan, India, and the United States are among those who have not only thought about moving their supply chains outside China, but have already presented financial programs to encourage their companies to relocate their productions and investments to their native territories or elsewhere. The global supply chain will surely change in a not little extent in the aftermath of the pandemic. But how?

In the pandemic times, every economy realizes how dangerous and harmful it has been and is to be when relying on a global supply chain in which China is the central player. Not a simple war or any armed conflict, not world power politics or bilateral strategic competition but only a single pandemic could immediately disrupt this global supply chain, also because of the pandemic and not because of one's unsociable relationships with China.

Necessary lessons must be drawn from this situation. Sustainable as much as possible will be the global and national supply chains in the future and for the future. Because of the fact that China couldn't be quickly and fully replaced any time soon, economies in the world have to combine the stabilization and consolidation of the supply chains inside China with the diversification suppliers and with the creation of globally broad network of supply sources. The orientation is certainly less interdependent and more autonomous in their supply and value creation chains. In this way, the globalization and integration couldn't avoid to be negatively, to the same extent, affected.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ