Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Half of Vietnam’s provinces fail to get average score in budget transparency ranking

The report on Provincial Open Budget Index (POBI) was first made public in 2017 to assess the transparency level in the management of provincial budget nationwide.

Less than half of Vietnam's 63 provinces and cities failed to obtain the average score of 50 in the Provincial Open Budget Index (POBI), which measures the transparency level of provincial budget management. 
 
Overview of the conference. Source: Ngoc Thuy.
“However, the average score of 63 provinces and cities in the 2018 index was 51.51, higher than the score of 30.5 recorded in 2017, indicating a significant improvement in terms of transparency,” said Nguyen Duc Thanh, director of Vietnam Institute for Economic and Policy Research (VEPR) at the launch of the POBI 2018 report on June 12. 

For 2018, six provinces/cities fully disclosed information on their respective budgets, scoring 75 points and upward, and none has the score of 0, while there were four provinces with 0 in 2017 and none had a score of 75 or above.

The report, jointly launched by two members of the Budget Transparency, Accountability and Participation (BTAP) Alliance, namely the VEPR and the Center for Development and Integration (CDI), was first made public in 2017 to assess the transparency level in the management of provincial budget nationwide. 

“POBI would help build trust among citizens and Vietnam’s partners for development in budget management in provinces,” Thanh added, saying the index is considered an useful instrument for Vietnam during its reform efforts. 

The assessment of POBI is divided into three categories. Six provinces were included in category A, being assessed with “full disclosure” and score in range of 75 – 100. Category B or “moderate disclosure” includes 27 provinces with score ranging from 50 to 75. Meanwhile, 21 provinces are subject to category C or “insufficient disclosure”, scoring 25 – 50, and nine in category D with “low disclosure”, or score less than 25. 
 
POBI 2018 ranking. Source: POBI report.
POBI 2018 ranking. Source: POBI report.
According to the report, two main pillars of the POBI are the transparency of the provincial budget and the participation of the people in drafting up the budget estimate. 

Following the 2018 ranking, the top six provinces/cities were Vinh Long (90.52 points), Ba Ria – Vung Tau (85.91 points), Da Nang (83.09 points), Vinh Phuc (82.05 points), Quang Nam (76.68 points) and Hau Giang (76.66 points), while northern city Hai Phong stood at the bottom with 5.14 points. 

Vietnam’s two major economic hubs Hanoi and Ho Chi Minh City stood in the category C with scores of 49.72 and 48.98, respectively. 
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ