Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Hanoi demands individual responsibility for delay in SOEs privatization

In the 2017 – 2020 period, Hanoi is tasked with privatizing 15 state firms, divesting state capital in other 34 and SOEs’ share in 67 enterprises.

Leaders at municipal departments and state-owned enterprises (SOEs) are set to face disciplinary measures in case of delay in the privatization process, according to Nguyen Doan Toan, vice chairman of Hanoi People’s Committee. 
 
Overview of the meeting.
Overview of the meeting.
Toan made the statement at a meeting on July 13 discussing the progress of SOEs privatization in Hanoi. 

In the 2017 – 2020 period, Hanoi is tasked with privatizing 15 state firms, divesting state capital in other 34 and SOEs’ share in 67 enterprises, said Toan. 

Notably, Hanoi has completed the privatization process at Hanoi Trade Corporation (Hapro), raising VND2.83 trillion (US$122.13 million) with book value of VND1.74 trillion (US$75.1 million). 

As of present, the divestment process in four SOEs has been completed, including Dong Anh Chain, Hanoi Plastic, Thong Nhat Electromechanical and Ha Tay 1 Road Construction and Management, earning VND873 billion (US$37.67 million) for book value of VND161 billion (US$6.94 million). 
 Twenty four Hanoi’s SOEs have also finalized the divestment of investment funds in other enterprises for a combined of VND572 billion (US$24.68 million) with book value of VND182 billion (US$7.85 million). 

Despite the preliminary result, representative of the municipal Finance Department acknowledged slow progress  in both privatization and divestment processes. 

Additionally, problems in finance, land and laborers from periods prior to the privatization also hindered the process at SOEs subject to such processes. 

Vice chairman Toan urged concerning parties to strictly follow the instruction of Prime Minister Nguyen Xuan Phuc regarding the privatization and divestment process. 

In the remaining period of 2019, Hanoi would focus on speeding up the process and disclosing publicly all information on the website of the Finance Department for public supervision, Toan added. 

Last week, Deputy Prime Minister Vuong Dinh Hue requested government agencies to push towards the privatization process of SOEs, which has only completed 27.5% of the target for the 2016 – 2020 period. 

According to Hue, only 35 out of 127 SOEs subject to privatization have completed the process, while the number of SOEs should have completed the privatization process in Hanoi and Ho Chi Minh City are 13 and 36, respectively.

Meanwhile, state capital divestment in SOEs has also been slow compared to the targets set in Decision No.1233 of the Prime Minister, requiring the completion of divestment in 405 SOEs in the 2016 – 2020 period, in which only 88 SOEs have been divested so far. 
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ