Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Hanoi eyes average economic growth of 7.5-8% in 2021-25 period

Hanoi envisions to become a highly competitive city nationwide and of the region in a five-year time by restructuring the growth model based on technological advancement and innovation.

Hanoi expects its gross regional domestic product (GRDP) growth to average 7.5-8% in the 2021-2025 period, as the capital city pursue rapid and sustainable economic growth to eventually become a green and smart city.

 Chairman of the Hanoi People's Committee Chu Ngoc Anh at the meeting. Photo: Gia Huy

 

In Hanoi’s GRDP structure during the period, the services sector would be at the center of growth making up 65-65.5% of the local economy, followed by industry and construction with 22.5-23%, and agro-forestry-fishery with 1.4-1.6%.

 

The objective was set in the draft socio-economic development plan for Hanoi that was subject for discussion at a conference on April 20.

 

“The plan would help put the resolution of Hanoi’s 17th Party Congress into practice,” said Chairman of the Hanoi People’s Committee Chu Ngoc Anh, saying the discussion offers an opportunity for local authorities to contribute to the city’s five-year development plan.

 

Under the draft plan, Hanoi envisions to become a highly competitive city nationwide and of the region in a five-year time by restructuring the growth model based on technological advancement and innovation. Hanoi continues giving priority to the application of modern and environmentally-friendly technologies, along with robotics, artificial intelligence (AI), internet of things (IoT), big data, 5G, fintech, and blockchain.

 

The city is expected to complete the industrialization process in the next five years and attain a GRDP per capita of around US$8,300-8,500.

 

Meanwhile, digital economy is set to make up 30% of the GRDP, while productivity growth should be around 7-7.5%.

 

The draft plan estimates state budget collection in Hanoi during the 2021-2025 period at VND1,405 trillion (US$60.71 billion), and expenditure of VND613.7 trillion (US$26.52 billion).

 

“The city would gradually tighten spending for greater efficiency, including a shift towards capital expenditure and keeping regular spending at 50% of total expenditure by 2025,” noted the plan.

 

For the past five-year period, despite making up only 1% of the country’s land and 8.5% of the population, Hanoi contributes 18.5% to the country's budget revenue, 16% of GDP, and 8.6% trade turnover annually.

However, the severe Covid-19 impacts in 2020 led the city’s unsuccessful accomplishment of a number of key economic targets for the 2016-2020 period, including GRDP growth of 6.68% (target from 7.3-7.8%); GRDP per capita of VND122.74 million (US$5,300) (target from VND126-129 million or US$5,400-5,500).

Hanoi GRDP growth could go up to 8% in 2021

Hanoi GRDP growth could go up to 8% in 2021

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ