Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Hanoi in shortage of public parking lots

Hanoi has struggled with rising demand for parking due to financial shortage.

Hanoi has opened 72 public parking lots, but this is far below the planned total of 1,620, according to Nguyen Phi Thuong, Director of the Hanoi Department of Transport.

 A sidewalk parking lot in Hoan Kiem District. Photo: VGP

At a recent meeting to discuss Hanoi's voter petitions, Thuong said that the remaining parking lots are still in the investment preparation stage and face many challenges, with the biggest being the lack of cleared land.

The city's urban planning set aside 3-4% of the land area for parking infrastructure, but so far less than 1% of the area has been used for parking. The ratio of transport land to total urban construction land in Hanoi is only 12%, half of the 20-26% target set by the central government for the capital's transport planning.

"This has led to a severe shortage of parking spaces, resulting in indiscriminate parking: in vacant lots, on the roadbed, and on sidewalks," he said, noting that the number of private vehicles in Hanoi is growing by 4.5% annually, with about eight million motorcycles and 1.5 million cars currently.

The Transportation Department is tasked to adjust land use plans (including metro and parking) after the city's overall master plan is approved. The agency's move aims to standardize policies to attract investors, Thuong stressed.

Investment projects related to parking are reviewed by the Hanoi Department of Planning and Investment (HDPI) while the Department of Transportation decentralizes the management of parking lots to district authorities, who are tasked with monitoring unimplemented projects in their areas.

HDPI Director Le Anh Quan said during the event that low commercial service rates and high land use costs have made parking less appealing to investors. Therefore, the Planning Department is working with the municipal transport authority to develop an investment portfolio with favorable conditions to attract foreign investors and promote private investment. 

According to Duong Duc Tuan, Deputy Chairman of the Hanoi People's Committee, the city will aggressively decentralize implementation to district authorities while speeding up the planning of parking spaces, including underground parking.

 

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ