Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Hanoi provides supports to transport companies

The move is welcomed by transportation firms as it helps them keep business afloat throughout this difficult period.

Given the uphill tasks that many transportation companies are facing to survive amid the Covid-19 pandemic, Hanoi’s authorities are taking steps to provide much-needed support for those operating in the city.

 Bus operation during Covid-19 outbreak in Hanoi. Photo: Vu Khoa

 

A report from the Hanoi Public Transport Management Center (PHTC) shed light on the grim outlook of the transportation sector as the number of passengers using buses in the first quarter declined by 9.3 million year-on-year, leading to a sharp plunge in revenue of VND14 billion ($613,765).

 

As of May, public transport companies continued to face a further decline of 30% in the number of passengers against the same period of last year, and 51.2% compared to the previous month.

 

“The Covid-19 pandemic forces transportation firms to stop or scale down operation in compliance with restriction measures,” noted the PHTC.

 

“Increasing expenses for anti-Covid-19 measures have also stretched their already depleted financial capabilities,” it added.

 

According to the PHTC, enterprises are still having to pay their fixed costs such as lending rates, land rental, or road maintenance fees.

 

Meanwhile, public transport firms have been asked to install bus CCTV, which costs around VND10 million ($438) per bus and an operating fee of VND100,000-200,000 ($4.38-9) for each bus per month.

 

“All of these issues are putting transport companies on the brink of bankruptcy,” stated the HPTC.

 

While the deadline to fine public transport firms failing to comply with the regulation was pushed back to December 31, 2021, many firms have expressed concern that the situation may not improve in early 2022, and thus, they would not be able to comply with the new regulation.

 

Under this situation, the Hanoi People’s Committee is expected to propose more support for local firms, including waiving and freezing of debt payment, extending the deadlines for payment of road maintenance fees, and the timeline for installing cameras on busses.

 

The local authorities have also agreed on a plan to subsidize the lending rates on loans of public transport firms to invest in new busses to improve service quality, along with lowering service fees at bus stations.

 

A representative from the Bao Yen Construction Services and Tourism Company told The Hanoi Times the move is welcoming news for transport firms as most of them are struggling to keep business running at the moment.

 

As public bus transport firms are taking part in the pandemic fight by transporting Covid-19 patients and citizens in and out of quarantine zones, the city is poised to vaccinate bus drivers in the near future.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ