Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Hanoi stays active in investment attraction, business expansion

Hanoi holds major advantages over other peers thanks to its strategic location and the position as a transportation hub with a concentration of airports, train stations, and major ports.

Hanoi has been widely applauded for its efforts in attracting investment and encouraging business expansion to support economic growth.

 Hanoi is ranked second in terms of number of operational enterprises. Photo: Thanh Hai.

 

In the first 10 months of 2020, Hanoi had 5,690 enterprises resuming operations, up 17% year-on-year, while the rate of online business registration continues to be 100%.

 

Hanoi remained third among 60 cities and provinces in Vietnam in terms of foreign direct investment (FDI) attraction during the period with US$3.13 billion, accounting for 13.3% of the total nationwide.

 

The city has been pushing for administrative reform and improving the business environment as an effort to support the business community. This has been reflected in Hanoi’s rise in the Vietnam’s provincial competitiveness Index (PCI) rankings, jumping 41 places from 51st in 2012 to 9th in 2018.

 

Since then, the capital city has remained firm among the top 10 business-friendly localities. In 2020, despite the fact that the city’s ranking stayed unchanged at ninth, its PCI score climbed from 65.4 to 68.8, an evidence of strong efforts by the local authorities towards administrative reform and creating a favorable business environment for enterprises.

 

Among the 10 PCI sub-indices, Hanoi has the highest score in Entry Costs, which evaluates entry costs for business startups, at 7.98 points out of 10, and the lowest at 5.39 in Policy Bias, an indicator assessing the possibility of crowding out of private activity from policy biases toward state, foreign or connected firms.

 

Additionally, Hanoi also holds major advantages over other provinces and cities thanks to its strategic location and the position as a transportation hub with a concentration of airports, train stations, and major ports, among others.

 

Hanoi is also Vietnam’s economic and political center with a large population while its middle-class is expanding rapidly, resulting in high consumption power.

 

To date, Hanoi is ranked second in terms of number of operational enterprises at over 290,000, accounting for over 30% of the total number nationwide. In addition, the city attracts 16.7% of total projects and 10% of the country’s valid registered FDI.

 

Meanwhile, the contingent of scientists in Hanoi also makes up 70% of total in the country., and the rate of trained qualified workforce is double the national figure.

 

Hanoi’s economic growth rate is estimated to remain 1.5 times as high as the national average.

 

In the final months of 2020, Hanoi remains focused on improving the business environment towards greater transparency and fairness, while continuing to promote e-commerce, online payment and services under the instruction of Prime Minister Nguyen Xuan Phuc.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ