Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Hanoi's first metro line: Inaugural date remains unknown

As France has closed its borders, the exact time for experts of the French consultancy Apave-Certifier-Tricc (ACT) to come to Vietnam for the system safety assessment has not been determined.

The Cat Linh-Ha Dong metro line, the first of its kind in Hanoi, still depends on the safety evaluation from the ACT consultants who have not been able to return to Vietnam due to the Covid-19 pandemic, making its inaugural date un unknown, Kinhtedothi.vn reported.

 The Cat Linh - Ha Dong urban railway needed to be put into commercial run. Photo: Le Thanh

Vietnam's relevant authorities have been trying to clear all hurdles to put the Cat Linh - Ha Dong urban railway into motion as soon as possible so that pressure on the city's transport infrastructure could be eased.

In late March 2020, the Hanoi Party Committee and the Ministry of Transport agreed to set up a task force to map out a plan for the project’s final works. Besides, the two parties agreed on a plan to carry out "conditional acceptance" for the Cat Linh - Ha Dong railway project and thoroughly address all pending issues related to China Railway Sixth Group - the general contractor of the project.

Being the first of its kind in Vietnam, the project must be evaluated and certified for system safety by an independent consultancy organization first. Then, the Vietnam Register will evaluate safety dossiers and issue evaluation certificate before the project can start the commercial operation phase.

As reported by the Ministry of Transport in early October, the contractor has imported 99% of equipment needed for the project.

However, the project has experienced several delays, one of the reasons was attributed to the fact that the Chinese contractor has not provided certificates and documents for independent foreign experts to peruse and evaluate the system’s security, the ministry said.

ACT will assess the project's safety in about three months. Based on the trial operation results and system safety evaluation reports, the parties will consider and conduct the acceptance to hand over the project.

Recently, the Vietnamese government has allowed entry for the Chinese general contractors and the ACT for the Cat Linh - Ha Dong railway project. The procedure for issuing visas to these experts will be carried out through the Immigration Department under the Ministry of Foreign Affairs following the Hanoi People's Committee approval of the foreign expert list list to come to Vietnam. This procedure is expected to be completed by the end of May.

However, as France has closed its borders, the exact time for ACT consultants to come to Vietnam for the system safety assessment has not been determined.

The railway is one of the key public transport projects in Hanoi. Since September 2018, its rolling stock of 13 trains has been tested, with the average speed of 35 kilometers per hour.

The railway is 13.5 kilometers long from Cat Linh Station in downtown Dong Da district to Yen Nghia Station in the southwestern Ha Dong district, and uses standard-gauge rail track (1,435mm).

Project costs have more than doubled from the original VND8.8 trillion (US$553 million) to VND18 trillion (US$868 million), according to state auditors, applying the exchange rate at their respective timings.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ