Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

How has the pandemic affected COC negotiations?

No meeting regarding to Code of Conduct in the South China Sea has been held since the beginning of this year.

The 36th ASEAN Summit has closed with a reaffirmation to work actively towards the early conclusion of an effective and substantive Code of Conduct in the South China Sea (COC).

However, the pandemic has threatened the negotiation process of the COC that is based on a 2002 Declaration on the Conduct of Parties in the South China Sea (DOC) signed by China and the 10 ASEAN states.

 Emeritus professor Carl Thayer, the University of New South Wales, Canberra. Photo: VTCNews

Emeritus professor Carl Thayer, the University of New South Wales, Canberra has talked about the vision of the COC talks that seek to manage inter-state relations within the South China Sea area and address disputes over territorial claims in the contested waters.

He said “No planned negotiations on the South China Sea Code of Conduct have taken place this year because of the coronavirus pandemic.”

The last ASEAN-China Senior Officials Meeting was held in October 2019 in Da Lat, Vietnam. Planned meetings in Brunei in February and the Philippines in May were not held, he added.

China is the direct beneficiary because it has steadily asserted its sovereignty over the South China Sea during the pandemic and created new “facts on the ground” such as creating two new administrative districts to administer the South China Sea, renaming eighty features in the sea, and challenging oil exploration by Malaysia.

“In other words, China has not exercised self-restraint but has taken advantage of Covid-19 to enhance its position and gain an advantage at the negotiating table, the professor emphasized.

 Negotiations for the COC have lasted for years

Regarding Vietnam’s role in promoting the COC negotiations and protect its interests, Mr. Thayer said the ASEAN-China Senior Officials Meeting on July 1 is set to agree on a new schedule of meetings on the COC for the remainder of the year.

This is also a move to facilitate Vietnam’s priority on the South China Sea and COC issue ahead of the China-ASEAN meeting scheduled for July 1, according to the professor.

These meeting should aim at concluding a second reading of the COC during Vietnam’s term as ASEAN Chair. As soon as health conditions permit, Vietnam should arrange to hold face-to-face meetings in place of videoconferencing.

Earlier at a briefing before the 36th ASEAN summit, Vietnamese Deputy Foreign Minister Nguyen Quoc Dung said that Vietnam and other ASEAN members will not “avoid the South China Sea and the Code of Conduct”, indicating that Vietnam will try its best to put the sea issue and the COC on the agenda.

“It’s regrettable that due to Covid-19 pandemic, we haven’t had any meeting regarding COC since the beginning of 2020,” Dung said in a press conference.

China recently intensified their military actions in the disputed waters, while on the diplomatic side, the US has submitted a diplomatic letter to the UN challenging China’s expansive and illegal claims in the resource-rich sea, joining the opposition conveyed by Malaysia, the Philippines, Vietnam, and Indonesia.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ