Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Japan to teach farmers use of high-tech equipment

​Japanese entrepreneurs plan to teach Vietnamese farmers advanced farming technologies so they can enter export markets with strict food-safety standards and improve the value of their produce.

During a seminar held last weekend in HCM City about the cooperation potential between Japan and Viet Nam, entrepreneurs and experts from both countries discussed how Viet Nam could improve the quality of its produce.
 
 
The Vietnamese agricultural sector includes mostly small-scale, households that generally produce an unsatisfactory quantity and quality of farm products, which has created a hurdle for farm produce to enter the strictly regulated market of Japan.

Japan, which is experienced in hi-tech farming, exports farm produce such as beef and apples to Viet Nam, while the amount of Vietnamese farm produce exported to Japan remains limited.

In Da Lat, two Japanese farmers began working with a local company to produce vegetables in November last year.

According to the investors, they face three challenges in the city: a long rainy reason, outdated equipment and low quality of human resources.

Takaya Hanaoka, general director of An Phu Lacue Limited, said the company wanted to use high-tech equipment and send Vietnamese to Japan to learn how to use advanced technologies.

"Viet Nam has nice weather and people, but we cannot buy advanced technology equipment and materials here. We can buy them easily in Japan. Vietnamese farmers don't know how to use Japanese farming technology. I want to teach them. I hope to bring young students to Japan to study," he said.

In the past, several Japanese enterprises in Viet Nam have visited the country to strike deals to export local products to Japan and to other countries with strict standards.

Nakajima Satoshi, Consul General of Japan in HCM City, told local media on the seminar's sidelines that Viet Nam, for example, was now delivering tuna to Japan.

"Leaders of some provinces in Japan have also visited Viet Nam to seek partners in the agro-forestry-fishery sector," said the consul general.

Nguyen Trung Dung, trade counselor for the Vietnamese Embassy in Japan, said Vietnamese vegetables were in high demand in Japan but food safety rules were hindering entry.

"It's good to export Vietnamese mango to Japan, but we have to improve the strains as well as cultivation and processing technologies. In Japan, I visited a greenhouse encased with glass with mangoes planted inside, and outside was thick snow. A 350g mango sold for US$50," Dung said.

The trade official urged Vietnamese enterprises to cooperate with Japan in acquiring technologies and different strains.

Bringing the equipment to Viet Nam is prohibitively expensive, but Japan External Trade Organisation (JETRO) has promised that it would ship some equipment to Da Lat.

Nguyen Huu Dat, director of the Post Import Quarantine Centre of the Ministry of Agriculture and Rural Development, said better technologies would open doors to Vietnamese exports, but approval for export entry takes time.

Between 2008 and 2009, Viet Nam began exporting dragonfruit to the US and Japan. Now, the country has exported roughly 1,400 tonnes of dragonfruit to the market every year, according to the centre.

Investment environment

Yasuzumi Hirotaka, managing director of JETRO's HCM City Office, said in order to attract more investment in Japan, Viet Nam should further reform administrative procedures.

Only two Japanese companies have successfully invested in agricultural sectors in Viet Nam, he said. The others have been reluctant to do so because of cumbersome administrative procedures and the quality of human resources.
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ