Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Lack of autonomy prevents state firms from embarking on innovation

At present, the level of efficiency in SOEs operation still remain modest and disproportionate to the amount of state capital under their disposal.

The lack of autonomy is restricting state-owned enterprises (SOEs) from embarking on innovation and supporting startups.

 Workers of Petrolimex Petrochemical (PLC). Photo: Hai Linh

 

Deputy Director General of the Enterprise Development Agency under the Ministry of Planning and Investment Nguyen Duc Trung made the statement at a conference discussing the role of state firms in economic development on March 31.

 

“At present, the level of efficiency in SOEs operation still remain modest and disproportionate to the amount of state capital under their disposal, while the sector’s competitiveness against international peers has left much to be desired,” Trung added.

 

According to Trung, the root cause for such issue come from the fact that they have not been active enough in production and business activities.

 

A recent study from the Vietnam Institute of Economics (VIE) revealed that as of 2020, the country has 650 SOEs. While the figure only accounted for 0.07% of number of operational enterprises in Vietnam, they made up 7% of total asset, 10% of equity and 30% of the GDP.

 

Along with the process of privatization, the number of state enterprises has been on the decline, but they remain a major contributor to the state budget, stated the VIE.

 

Director of School Business Administration under the Vietnam National University Hoang Van Hai added to further support the development of SOEs, the authorities should address legal bottlenecks, specifically the inconsistency and ambiguity in legal framework that are restricting them to apply for modern business models or corporate governance standards.

 

Vice Chairman of the Commission for the Management of State Capital at Enterprises (CMSC) Ho Sy Hung stressed the necessity for policy-makers to adopt new mindset in drafting regulations and creating conditions for enterprises to operate fairly against other economic components.

 

“Along with the strong growth of the private sector, the government should create room for large-scale SOEs to develop,” he added.

 

At the conference, Nguyen Quang Tuan from Viettel’s Department of Production Research said it is essential for government agencies to treat both state and private firms in a fair manner.

 

“The authorities should take advantage of the Industry 4.0 to enhance efficiency in supervising SOEs, at the same time giving them freedom in deciding on business strategy and operation,” Tuan noted.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ