Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Legal framework prevents foreign investors from buying Vietnam's bad debts

There are many foreign investors waiting to buy bad debts from the Vietnam Asset Management Company (VAMC) but they are challenged by complicated procedures.

On October 9, former the deputy head of National Financial Supervisory Commission, Le Xuan Nghia, discussed the problem at the conference 'Movements of macro-economy and prospects of Vietnam's bank restructuring process' held by BIDV Bank.

VAMC is expected to heighten transparency of bad debt trading and create more access for foreign investors to enter Vietnam's market. According to Nghia, the establishment of VAMC was delayed because they had many opposing opinions about how to deal with bad debt. "It was a huge undertaking by both the state bank and related parties in order to establish VAMC." he said.

When the plan was proposed, the government was worried that they would be unable to attract foreign investors. But in the month that VAMC was established, the number of foreign investors who wanted to participate in Vietnam's bad debt trading was much higher than expected.

"Even Blackstone Group L.P., an American-based multinational private equity firm, said they hoped to buy products worth over USD1 billion." Nghia said. "Until the end of 2013, VAMC can buy VND50-60 trillion of bad debts if the inflation rate is stable."

Currently, a huge number of banks want to sell their bad debts but VAMC only has 50 employees. After selling their bad loans, these credit institutions may use VAMC-issued bonds to ask banks to lend them money.

This could affect the monetary policies, so VAMC has to work carefully with the state bank. They cannot buy debts too quickly or it might cause inflation. In addition, many foreign investors have raised concerns over Vietnam's complicated procedures.

Simon Andrews, IFC Regional Manager for Vietnam, Laos, Cambodia and Thailand, said investors are challenged by Vietnam's legal environment and one of the biggest challenges is they cannot own land in Vietnam. They cannot buy debts if they do not have rights over the debt collateral.

Economist Phan Thi Thu Ha also said, "If the government were to issue a legal framework for foreign investors to buy bad debts in Vietnam then we may not need VAMC." According to Ha, bad debts are estimated to be around VND256 trillion, accounting for 10% of Vietnam's GDP. Most of bad debt is from real estate projects and losses caused by failing state-owned firms.
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin tài trợ