Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Ministry of Transport defends Long Thanh International Airport project

The Minister of Transport defended the need to build the controversial Long Thanh International Airport project while experts have already said that it is a huge waste.

Previously, the Ministry of Transport backed a USD8billion Long Thanh Airport plan in HCM City. According to the ministry's forecast, passengers going through Tan Son Nhat Airport would reach 20-25 million by 2018-2020. Tan Son Nhat Airport would be overloaded after 2020. The ministry added that the Long Thanh Airport would reach a capacity of 25 million passengers per year by 2020 and help reduce the overload at Tan Son Nhat Airport.

However, Nguyen Xuan Thanh, Director of the Fulbright Economics Teaching Program, said that they will definitely incur losses. They will have to spend a huge sum of money for construction and operations. In addition, the revenue from tickets and rental services will not recover the capital.

He went on to say that this was classified as a BOT project at first, but no investors went in on it. Meanwhile, the tourist growth rate, of both domestic and foreign visitors, at Tan Son Nhat Airport is not that urgent. In the period between 2001 and 2010, growth in the tourism market was 10.8% per year, but from 2011-2012, the number of tourists actually decreased by 4.9% a year.

This showed that Vietnam has not been successful in attracting international visitors. Thanh emphasised the ineffectiveness of the financial planning. "It is forecast that we will have an increase of 24 million tourists by 2020, but this number will not good for Long Thanh Airport's business," said Thanh.

Many experts have been opposed to this plan and said the government should expand other airports such as Bien Hoa, Lien Khuong and Tan Son Nhat instead.

In response, minister of transport Dinh La Thang said that it would be difficult to expand those airports while they will have more benefits in building a new one. For example, Bien Hoa Airport in Dong Nai Province not only serve military flights, it is also surrounded by residential areas, so expanding work is unfeasible.

He said, "In order to have an effective international airport, it must have large plot of land and prime location. This plan was approved by the Prime Minister. Long Thanh will become one of our top ten airports by 2020. With a vision to 2030, it will continue be expanded to replace Tan Son Nhat Airport and become Vietnam's largest international airport, reaching capacity of 80-100 million passengers per year."

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ