Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Multilateral approach required for South China Sea: Vietnam defense minister

Vietnam said it cannot help but mention the South China Sea because of its important position in the global supply chain.

The multilateral resolutions need to be used for matters involving multiple countries in solving the South China Sea (called East Sea by Vietnam) issues, Vietnamese Minister of National Defense Phan Van Giang said at the 8th ASEAN Defense Ministers’ Meeting Plus (ADMM-Plus) held virtually on June 16.

 Vietnamese Minister of National Defense Phan Van Giang at the 8th ADMM-Plus. Photos: Ministry of Nationa Defense

Addressing the ADMM-Plus for the first time, Giang shared the same view with regional defense ministers, stating that “We all share the same opinion that peace, cooperation, and development remain a key trend, but there exist threats that are both traditional and non-traditional security ones.”

Regarding maritime security in the South China Sea, Giang said “We cannot help but mention the East Sea because of its important position in the global supply chain. Therefore, relevant parties must come up with appropriate solutions to ensure the legitimate interests of all parties."

He went on to say Vietnam believed that all relevant parties need to strictly abide by the principle of resolving disagreements by peaceful means, on the basis of international law, including the 1982 United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS).

"It is necessary to implement the Code of Conduct in the East Sea (COC) effectively and substantively," Giang noted.

He highlighted that the maritime forces must exercise utmost restraint, taking no actions that complicate the situation in any form.

As for off-shore fishing, Giang stressed the importance of humane treating towards fishermen in any circumstance at sea, noting that ensuring such actions will prove the defense officers themselves those working for peace.

  Defense ministers of 18 countries gather at the 8th ADMM-Plus. 

Joint declaration

The ADMM-Plus is a dialogue platform among defense ministers of 10 ASEAN member states (Brunei, Cambodia, Indonesia, Malaysia, Myanmar, Laos, Singapore, the Philippines, Thailand, and Vietnam) and eight partners: Australia, China, India, Japan, New Zealand, Russia, South Korea, and the US.

The dialogue was officially launched on October 12, 2010 in Hanoi, marking a significant milestone in ASEAN’s history as it united the defense ministers of ASEAN and its partners for the first time and enabled the plus countries to contribute to the capacity-building in response to common security threats in the region.

At the 8th ADMM-Plus, ministers of 18 countries reached a joint declaration that reaffirmed the ADMM-Plus was an open and inclusive arrangement, with ASEAN at the center, allowing ADMM-Plus countries to contribute to dialogue and practical cooperation on security issues.

The ministers stress the importance of putting in place practical confidence-building measures for maritime security by exercising the Code for Unplanned Encounters at Sea and implementing the Convention on the International Regulations for Preventing Collisions at Sea 1972 to ensure a peaceful environment conducive to sustainable development and prosperity in the region.

They encourage the conduct of joint ADMM-Plus exercises amongst our militaries to build trust and confidence and to enhance our capability in addressing common security challenges.

Meanwhile, the member countries promote the pursuit of practical defense cooperation and initiatives that contribute to the defense and military establishments’ capacity to be future-ready for regional challenges, while caring for the well-being of the ASEAN people and ensuring shared prosperity for the region.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ