Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

National Assembly discussed ODA funds

Over the past two decades, official development assistance (ODA) has been a key source of funding for infrastructure projects, which has helped Vietnam make great socio-economic strides.

Foreign countries have pumped around US$78 million of (ODA) funds into Vietnam, which has largely been used quite effectively.

However, there are legitimate questions as to whether or to what extent the nation should continue to rely on the preferential capital source for continued development during the renewal process.

There are also lingering questions as to the extent of fraud, waste and abuse in the ODA funding process, however limited that may be, and the full ramifications and costs of such abuse.

Though the country effectively uses ODA funds, there are a number of smaller abuses and a few more serious crimes related to its use, says National Assembly (NA) deputy Le Thi Nga, Vice Chairwoman of the NA Committee for Judicial Affairs.
 


Losses, wastefulness, and corruption in a number of ODA-funded projects have badly affected the quality of a few projects and damaged Vietnam’s reputation for donors, as typified by the PMU18, Huynh Ngoc Sy and JTC scandals.

It’s noteworthy that despite a number of inspection and supervision mechanisms, the big violations have only been detected by foreign partners, she says.

Nga appreciates the timely settlement of the recent JTC scandal by the Ministers of Public Security and Transport and people’s supreme procuracy, saying it demonstrates the State’s clear stance on strictly dealing with violations related to ODA.

Nga analyses ODA is mainly managed by the Government’s decree 38 and donors’ regulations, however, these complicated regulations have resulted in the low efficiency of law enforcement.

The decree and regulations on ensuring publicity, transparency and responsibility are just in principle, but they won’t effectively prevent abuses or corruption related to ODA funds, Nga adds.

The legal framework on ODA reveals two major loopholes. The NA, who has responsibility for the public debt is not proactively overseeing the ODA funding process and decision making process.

Secondly, citizens who ultimately will have to repay the ODA funds along with finance costs through their taxes are just sitting on the sidelines as well, and are not exercising a strong voice in the ODA funding process.

NA deputies have proposed the NA promulgate laws on management of ODA use with a focus on criteria for accepting, allocating ODA capital and publicising ODA-funded projects.

Certainly, ODA is part of the public investment and debt.  It also heavily influences the country’s national prestige and reputation, but the NA has historically not adequately exercised proper oversight, Nga says.

In fact, over the past two decades, although several ODA use-related violations have stirred up public concern, the NA has not conducted any outright direct supervision of the ODA funding process.

The NA Committee for  Economic Affairs and the NA Committee for Financial and Budgetary Affairs have not supervised the issue yet, she adds.

It is very important to clearly understand that dealing with misuses of ODA funds are slowly, pushing up the public debt, Nga says, asking the NA to implement stricter ODA supervision.

The NA should also implement a national strategy to reduce and eventually stop the use of ODA funding as the country is becoming overly dependent on it, a failure of development strategy.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ