Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

NATO's new ambition

Going global and having a stand in the Indopacific, NATO would have one other explanation to justify its further existence in today's world.

While being preoccupied with the war in Ukraine and having to deal with the most serious security crisis it has ever faced in Europe, NATO continues to look for a bigger role and broader manoeuvering rooms in world policy. NATO's newest move was to win new strategic partners in the Indo-Pacific. That was why NATO's General Secretary Jens Stoltenberg traveled to South Korea and Japan.

 NATO's General Secretary Jens Stoltenberg. Source: AFP/VNA

Until now, NATO has been only present and engaged in Europe. Last summer, NATO approved a new Strategic Concept laying out its priorities for the next decade. In this new blueprint, NATO has considered China as one of its strategic priorities for the first time, saying  China's ambitions and its “coercive policies” challenge the Western bloc’s “interests, security and values” and described it as "systemic challenges" to NATO. To successfully deal with challenges originating from Russia, China, and North Korea, NATO must be directly present and effectively operate not only in Europe but everywhere in the world, and of course in the Indo-Pacific region. The most proper gates in this region are South Korea and Japan because both are strategic and traditional military allies of the US which is the major and leading member within NATO.

By building closer ties with these countries, NATO could enhance its strategic interests in the region. Its cooperation with these countries would help them counter threats caused by Russia, China, and North Korea, thus opening ways and chances to get important roles and influences on regional and global security. NATO wants to be and to go global, therefore needs to build a global network of partners and allies. The Indo-Pacific region has been considered worldwide as the region determining and deciding the future of the world. That is why NATO has to give this region its top strategic priority, behind only Europe and has to start the sooner the better trying to enter into and conquer this region even when it is still bogged down with its indirect engagements in the present Ukraine war without knowing when and how it would and could come to an end.

It is also NATO's ambition to defend the interests of its members outside Europe, thus consolidating its importance to its members. Many of its members see already their future in the Indo-Pacific region.  Going global and having a stand in the Indopacific, NATO would have one other explanation to justify its further existence in today's world. For NATO's new ambition, South Korea and Japan would be its ideal partners.

Disclaimer: The views expressed by Ambassador Tran Duc Mau are his own and do not necessarily reflect the opinions of The Hanoi Times.


Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ