Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

New decree commercial banks to take over finance companies

Analysts predict a new wave of commercial banks taking over finance companies following a new government decree.

Decree No 39, which took effect in late June, will help finance companies become more “attractive”. They will be able to issue deposit certificates, short- and long-term bonds, treasury bills, provide guarantees, and issue credit cards.

Banks, which are expanding their retail banking market share, are anxious to  buy finance companies.In late June, the State Bank gave the go-ahead to the VP Bank to buy 100 percent of Vinacomin Finance Company’s shares.

Prior to that, at the shareholders’ meeting held in April, the Saigon-Hanoi Bank’s board of directors submitted a plan to buy a finance company.

Meanwhile, some banks takeovers of finance companies were wrapped up many months ago. These included HD Bank purchase of SGVF from the French Société Générale, and the merger of PetroVietnam Finance Company (PVFC) with Western Bank to create PVcomBank.

According to Nguyen Thien Bao, former CEO of PVFC, as soon as becoming a commercial bank, PVcomBank could begin providing many kinds of services to its potential customers, the workers of enterprises that were the subsidiaries of PetroVietnam.

In theory, commercial banks can expand their network by setting up more branches and transaction points. However, it would be less costly and less time consuming to buy operational finance companies to reach the same goal.

Under current laws, banks have to allocate at least VND300 billion to every bank branch and meet a lot of other requirements on staff and facilities to run the branches. Meanwhile, if they buy finance companies, they can take full advantage of the companies’ existing networks and services, especially consumer lending, which is the biggest advantage of companies.

Analysts believe that it is now the right time to buy finance companies because the companies are inexpensive now. Many finance companies, after a period of development, have fallen into decay with high bad debt ratios.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ