Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

ODA funds remain key in Vietnam’s socio-economic development: Deputy PM

Vietnam is working on simplifying the ODA management process to speed up disbursement. It hopes ODA providers harmonize their own procedures with local legislation.

The Vietnamese Government gives priority to attracting official development assistance (ODA) funds for socio-economic development, considering it an essential part of any mid-term public investment plan.

 

 Deputy Prime Minister Pham Binh Minh and delegates. Photo: Nhat Bac

Deputy Prime Minister Pham Binh Minh stressed the view in a meeting with six international development banks on September 30, including the World Bank (WB), the Asian Development Bank (ADB), Japan International Cooperation Agency (JICA), Export-Import Bank of Korea (KEXIM), French Development Agency (AFD), and German Development Bank (KfW).

 

“The Government is at the final stage of drafting a new decree in replacement of decree No.56 related to ODA management,” Minh said, adding opinions from six banks at the meeting would be taken into consideration in finalizing the decree.

 

According to Minh, a number of laws stipulating the use of ODA, including the Law on Public Investment and the Procurement Law, are subject to revision.

 

“The Government aims to not only simplify the procurement process but also ensure efficiency in the use of ODA,” Minh said, in return, Vietnam calls for six banks to consider harmonizing their respective process with local legislation.

 

For the 2021-2025 period, Minh noted the Government is devising a portfolio of priority projects to be financed by the ODA funds, expecting development banks to provide the funding in line with Vietnam’s objectives.

 Overview of the meeting. Photo: VNA

 

At the meeting, Deputy Minister of Planning and Investment Tran Quoc Phuong said the disbursement of foreign funds in the first nine months was estimated at VND6.54 trillion ($287.6 million), or 12.69% of the plan.

 

Phuong explained the modest disbursement rate was due to the complicated process of work permit issuance for foreign experts that normally takes more than two months; slow project execution process due to the Covid-19 situation; quarantine period for foreign experts; or project owners facing difficulties in importing equipment and materials for ODA projects.

 

Phuong also pointed out the complicated procedures stipulated in Decree No.56 in extending ODA-financed investment projects, not to mention slow progress in the site clearance or approval from various government agencies.

 

World Bank Country Director to Vietnam Carolyn Turk said as Vietnam moves to the higher-income country group, the country should focus more on large-scale and complicated projects. However, the current portfolio of ODA projects still consists of small-scale projects or those with the same functions in different provinces/cities.

 

Turk cited an example that in other countries when dealing with challenges on water resources, they would have a national program on this specific issue. Vietnam, however, has different water purification projects in different localities.

 

These projects are isolated and therefore fail to provide stronger results beyond these provinces or cities.

 

Turk said small projects could only solve small problems and a large one would have greater economic impacts, expecting her hope for WB to work with the Government in major projects with high spillover effects.

Since 1993, Vietnam has mobilized over $80 billion in ODA and preferential loans, making the country one of the largest ODA recipients globally.
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ