Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Offshore wind in Vietnam: lack of rules on environmental impact assessment

Experts have said that concise and detailed regulations will facilitate investors and mitigate the impact on the environment.

Local experts have warned that Vietnam lacks regulations on environmental impact assessment (EIA) for offshore wind power projects despite lots of potentials.

Review on Vietnam’s law regarding EIA shows that regulations on project examination remain brief and general without full guidance for offshore wind projects, experts said at the online conference titled “Offshore wind development in Vietnam: Environmental and social impact assessment regulations” held on August 18.

At the event, policymakers, researchers, businesses, and international organizations exchanged views on the prospects of offshore wind power but they had multidimensional discussions about environmental and social impact assessment regulations in Vietnam.

An insufficient legal document has resulted in differences between domestic EIA and international standards, Cao Thi Thu Yen from the Vietnam Initiative for Energy Transition (VIET).

Bac Lieu Wind Farm. Photo: Mekong Delta Explorer 

Offshore wind power projects occupying a vast area might overlap with other activities in oil and gas exploitation, telecommunications, and habitat of seabirds, fish, corals, among others, she said.

Investors, therefore, should consider environmental and social regulations for good compliance in addition to information on investment cost and license time, Yen suggested.

Associate Prof. Nguyen Chu Hoi, deputy head of the Vietnam Fisheries Society (VINAFIS), stressed the importance of selecting projects that harm the maritime environment, ecology, and fishing. Therefore, concise and detailed regulations will enable the authorities to do that in an easy way.

“Importantly, environmental impact assessment must be done carefully, for example, on how the impact of underwater sound on corals and sea creatures is and how to avoid overlapping development of wind power, oil and gas, and fishing,” Hoi noted.

Sharing the same idea, Deputy General Director of Russia-Vietnam Joint Venture (Vietsovpetro) Vu Mai Khanh said the role of state agencies in verifying EIA and supervising the projects is essential to the development of the projects.

Andy Ho, head of Government and Regulatory Affairs, Asia-Pacific New Markets at Danish multinational power company Ørsted A/S, recommended that there should issue EIA that is in line with international standards to facilitate the investment.

Yen from VIET stressed the need to issue a legal document that meets international standards to make EIA the foundation for the authorities’ decisions on licensing and supervising offshore wind power projects.

According to the World Bank’s “Offshore Wind Roadmap for Vietnam” report released a few months ago, offshore wind likely contributes 12% to Vietnam’s power by 2035.

Offshore wind is projected to supply between 5% and 12% of Vietnam’s electricity needs by 2035 in two possible growth scenarios built by the World Bank (WB).

It’s equivalent to 11 GW and 25 GW by 2035 in the low and high growth scenarios, respectively.

The World Bank’s experts made some recommendations for the successful offshore wind industry in Vietnam, including stable policies and pipeline visibility; a coherent industrial strategy; resourced institutions; competitive environment; supportive and engaged public; a commitment to safety; and using the best locations.

Vietnam can accelerate offshore wind projects rapidly over the next few years. The success of this acceleration will depend on the clarity of the government’s long-term ambition and the actions that the government takes to facilitate growth, they said.


Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ