Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Open mindset needed for public-private partnership law: PM

All fields, except for security and national defense, must be open for investment, said Prime Minister Nguyen Xuan Phuc.

An open mindset is needed when it comes to drafting the Public-private partnership (PPP) Law to attract investment from all players, according to Prime Minister Nguyen Xuan Phuc.

 Illustrative photo.

 

A specialized law on PPP is an urgent matter, Phuc said at a discussion session on the draft PPP law, which has been submitted to the National Assembly for consideration for the first time  

 

According to Phuc, all fields, except for security and national defense, must be open for investment.

 

“A simplification of legal procedures would help maintain a positive investment environment, but an old mindset is restricting the country’s economic development,” said Phuc, adding foreign investors pay much attention to issues related to laws and regulations.

 

Meanwhile, Phuc said due to the lack of awareness about legal protection, domestic investors are still hesitant to pour money in PPP projects although locals hold huge idle resources.

 

“With the PPP projects, benefits would be divided among the state and investors. Prosperous people will lead to a strong country,” Phuc said.

 

Phuc also requested greater deregulation and transparency during the bidding process, as the state role in this case should be limited to drafting regulations and monitoring the process.

 

Nguyen Duc Kien, vice chairman of the Economic Committee under the National Assembly, said it is essential to maintain the principle of “the state is a fair partner of investors”, meaning that both the state and enterprises are on the “same boat” with equal risks and benefits.

 

However, a number of National Assembly deputies expressed concern over the risk sharing mechanism mentioned in the draft law.

 

The government proposed two options for risk sharing mechanism in terms of revenue. Firstly, the government would bear the maximum of 50% of losses between the actual revenue and the committed one in the contract. Secondly, the investors commit to share with the government not less than 50% of the difference in revenue between the actual and the committed figure.

 

A National Assembly deputy in Hanoi said such mechanism is unfair and inappropriate, as investors must bear all risks, if any, and should be applicable to special projects only.

 

Nguyen Van The, minister of Transport, said the risk sharing mechanism is necessary for PPP projects. In build-operate-transfer (BO) transport projects, investors normally request the government to ensure revenue and share risks, as well as a foreign currency exchange guarantee system.

 

The minister, however, said the percentage in the mechanism could be subject to further consideration.

 

Minister of Planning and Investment Nguyen Chi Dung said a guarantee mechanism for investors is one of the most controversial issues during the process of drafting PPP law.

 

Dung added it is vital to mobilize capital from private sources for major infrastructure projects as state capital is limited. “But if policymakers only think of the best for the state, it will be difficult to attract private investors,” asserted Dung.

 

“As concern about risks of a PPP project is not settled, the objective of raising funds from private investors would not be achieved, so a risk sharing mechanism is necessary,” Dung stressed.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ