Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Petrol price stabilisation fund needs a new management form

Many enterprises have incurred losses and unfair treatment due to mismanagement of the petrol price stabilisation fund.

The Hanoitimes - Many enterprises have incurred losses and unfair treatment due to mismanagement of the petrol price stabilisation fund.


While there is no law regulating the formation of this fund, the Pricing Ordinance and the government’s decree o­n financial measures mention that the fund will be used to stabilise the market if sudden price fluctuations occur.

At a press conference o­n July 18, the State Audit of Vietnam (SAV) reported o­n the current use of the petrol price stabilisation fund, and said that asking enterprises to continue contributing the same amount of money to the fund is unreasonable.

Le Minh Khai, Deputy General Auditor of the SAV, emphasised that petrol enterprises have different revenues due to different distribution systems. Timing of imports can also play a large part, with the changing global market affecting domestic prices.

In the past times, many companies have complained that they have to contribute to the fund while incurring losses, causing more difficulties.

"I think we should have a more competent and suitable mechanism to manage the stabilisation fund." Khai said.

Last week, the Ministry of Finance said that the fund should come under the national treasury since the public expressed concerns that the money they spent o­n fuel that contributed to the fund remained in the hands of petrol companies. The fund should be managed by the State Treasury so that enterprises do not misuse the money.

On the contrary, Nguyen Duc Kien, deputy head of the National Assembly's Economic Committee said, "The move will gain the public's trust, but it may not be as effective as the current system. Most firms obey the regulations about collecting and using the fund."

Khai approved of the Ministry of Finance's decision but said it's o­nly a temporary measure. He further said that the government could use the money to offer as loans to financially sound enterprises, because it is a waste to leave such a huge amount sitting idle.
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ