Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

PM urges completion of 3,000 km of expressway in 2025

From 2021 to 2030, the country must build nearly four times as many kilometers of highways as it has in the past 20 years.

Prime Minister Pham Minh Chinh has called for a nationwide emulation to build 3,000 kilometers of highways by December 31, 2025.

 Prime Minister Pham Minh Chinh at the meeting. Photo: Nhat Bac/VGP

The Head of Government shared the view during the 12th meeting of the State Steering Committee on Key National Transport Projects on June 14, where he tasked the Ministry of Transport and the Ministry of Home Affairs with initiating a 500-day emulation to complete 3,000 kilometers of highways.

From 2000 to 2021, Vietnam invested in and commissioned 1,163 kilometers of highways. The goal is to increase this to 3,000 kilometers by 2025 and 5,000 kilometers by 2030. This means that from 2021 to 2030, the country will need to build nearly four times as many kilometers of highways as it has in the past 20 years.

Currently, another 674 kilometers of highways have been completed, spanning 15 provinces and cities, bringing the total to 2,001 kilometers. This month, a 19-kilometer section from Dien Chau to Bai Vot will be opened.

According to the prime minister, the completion of these highway projects will boost economic and social development, create new development opportunities, increase land value, and reduce logistics costs.

“Highways enhance the economy's competitiveness, create jobs for citizens and businesses, and improve living standards,” said Chinh.

Praising the efforts of ministries, sectors, local authorities, and workers, Chinh emphasized that "wherever there are projects, local people and regions will benefit." Therefore, the entire political system must work together to accelerate progress and complete land clearance for key projects, he noted.

 The Mai Son - National Highway No.45 expressway. Photo: Hoang Lam 

The Ministry of Industry and Trade and EVN should provide direction and handle issues related to relocating technical works intersecting with highways, added Chinh.

The Ministry of Transport, the Vietnam Expressway Corporation (VEC), and localities have been tasked with speeding up the construction of projects, especially those such as Cantho - Hau Giang, Hau Giang - Ca Mau, Cao Lanh - Lo Te, Hoa Lien - Tuy Loan, Bien Hoa - Vung Tau, Ben Luc - Long Thanh, and Tuyen Quang - Ha Giang.

In addition to ensuring progress, the government requires increased supervision to improve project quality and prevent corruption, waste, and contract manipulation. Projects must meet quality, technical, aesthetic, and overall project space standards upon completion.

The Prime Minister requested that Tien Giang and Ben Tre provinces prioritize their entire current construction material reserves (totaling about 57.16 million cubic meters) for key projects like Chau Doc - Cantho - Soc Trang through Cantho, Hau Giang, and the Ring Road 3 in Ho Chi Minh City.

He also instructed Deputy Prime Minister Tran Hong Ha to convene a conference in Ben Tre within the next five days to resolve the material shortages for projects in the Mekong Delta and the construction of Ring Road 3 in Ho Chi Minh City.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ