Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Power shortage casts shadow on Vietnam from 2021: Ministry

Vietnam likely to face severe power shortage from 2021 as the consumption keeps growing while the construction of power plants remains sluggish.

Vietnam will face severe power shortages from 2021 as electricity demand outpaces construction of new power plants across the country, Reuters quoted the Ministry of Industry and Trade (MOIT) as saying.
 
Vietnam faces severe power shortage from 2021
Vietnam faces severe power shortage from 2021
Vietnam’s demand for electricity will exceed its supply by 6.6 billion kilowatt hours (kWh) in 2021, increasing to 15 billion kWh by 2023, equivalent to about 5% of estimated demand for electricity then.

The reasons are largely the delay of many energy projects and capital shortage.

“Developers are facing difficulties securing sufficient funds from local sources, and the government has limited its guarantee for foreign loans,” the ministry said.

Vietnam will need an average of US$6.7 billion a year to expand its annual power generation capacity by 10% between 2016 and 2030, it added.

“This is a big challenge, given that current electricity prices in Vietnam are barely enough for the developers to make a profit,” the MOIT said.

Last month, state media said 47 of Vietnam’s 62 electric generation projects of 200 megawatts (MW) or more faced delays, with some at least two years behind schedule.

With a population of 96 million and annual gross domestic product growth of about 7% backed by robust foreign investment and exports, Vietnam’s power generation will need to rise from about 48,600 MW currently to 60,000 MW by 2020 and 129,500 MW by 2030, according to government data.

Power shortage challenges economic growth 

Daine Loh, power and renewables analyst at Fitch Solutions, said the potential power shortage will pose some degree of risk to Vietnam’s manufacturing sector, but the shortage won’t be significant enough to have a severe impact on foreign investment into the country.

He said the key risks to foreign investment and other economic benefits in Vietnam are more likely to stem from political factors, referring to ongoing disputes over the South China Sea. 

The lack of energy infrastructure could put the brakes on foreign investment inflows into one of Asia’s fastest-growing economies and challenge Vietnam’s position as the top beneficiary of the U-China trade war.

However, Vietnam will have the capacity to resolve their power shortages by increasing electricity imports over the coming years, which will come largely from Laos and China, Daine told Reuters.

Vietnam already has some infrastructure in place to buy up to 1,000 MW of electricity a year from its neighbours, he said.

Last year, the World Bank said that Vietnam would need to invest up to US$150 billion by 2030, almost twice the US$80 billion spent on its power sector since 2010.

Vietnam is increasingly reliant on coal, which makes up 38.1% of the country’s generating capacity, the ministry said, adding that Vietnam will have to use 720 million tons of domestic coal in addition to 680 million tons of imported coal to feed its power plants during the 2016-2030 period.

It will also have to import liquefied natural gas (LNG) for its power plants, the ministry said, and the power shortage is expected to subside gradually after 2025 when several new gas-fired power plants go online.
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ