Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Price of self-generated rooftop solar power proposed for Vietnam's sole power distributor

The price could be adjusted annually to align with the development of the grid.

The Ministry of Industry and Trade proposes temporarily applying a purchase price of VND671 (US$0.026) per kWh for excess self-generated rooftop solar power fed into the grid.

 Installing roof-top solar power. Photo: Hoang Anh/The Hanoi Times

Earlier, to encourage the development of clean energy, Deputy Prime Minister Tran Hong Ha instructed the Ministry of Industry and Trade to pilot a program allowing excess self-generated rooftop solar power to be sold to the national grid, with a cap of 10% of total capacity. The ministry has also been asked to set a purchase price for the excess electricity from self-generated rooftop solar systems.

In a report dated July 11, the Ministry of Industry and Trade presented several pricing options. The first option sets the purchase price based on the average annual avoidable cost tariff schedule issued by the Ministry. The avoidable cost rate is the cost of producing 1 kWh, adjusted for time of use and regional and seasonal variations. It applies to small renewable energy plants, such as small hydropower plants, without specific tariffs.

The second alternative is to base the price on the System Marginal Price (SMP) for each hour (excluding capacity market prices - CAN) minus the distribution cost per kWh. This price reflects the cost of the last generating unit or plant dispatched to the system.

However, the ministry concluded that there is no suitable method for setting a price for surplus electricity, making it difficult to justify the use of either of the proposed options.

Therefore, the authorities propose a temporary purchase price of VND600-700 per kWh for excess power fed into the grid, or VND671 per kWh (based on the average avoidable cost tariff schedule for 2023). This rate is 58-63% lower than the current purchase prices for transitional renewable energy projects, ranging from VND1,587 to 1,816 ($0.062-0.071) per kWh.

The Ministry of Industry and Trade suggests this price could be adjusted annually to align with the development of the electricity system. This approach is simple, easy to implement, and cost-effective for EVN.

Regarding the pilot project to purchase up to 10% of the total capacity of surplus power, the Ministry noted that this would incur high costs since consumers would need to install devices to limit export and subsequently deter investment.

Thus, the ministry proposes purchasing no more than 10% of the total excess electricity fed into the grid. This aims to encourage investment, simplify implementation, save investment costs, and avoid negative outcomes and waste of social resources.

Vietnam has around 103,000 rooftop solar projects with a total installed capacity of over 9,500 MW.

According to the National Power Development Plan VIII (PDP8), the capacity of this source is expected to increase by 2,600 MW or cover 50% of office buildings and households by 2030.

Previously, during the drafting stage, the ministry had stated that it was not keen on buying excess self-generated rooftop solar power due to its instability and dependence on weather conditions. The ministry had proposed to purchase excess production at a price of zero dong. However, feedback from experts suggested allowing consumers to sell excess power to the grid, with regulatory limits on the surplus to prevent policy abuse, particularly in industrial zones and clusters.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ