Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Prime Minister to attend COP28, visit Turkey

Two years after making net zero commitments at COP26, Vietnam has taken bold action toward energy transition with the approval of the National Power Development Plan and announced a just energy transition with international partners to unlock financing for the journey.

Vietnam’s Prime Minister Pham Minh Chinh left Hanoi today for the 2023 United Nations Climate Change Conference (COP28) in the United Arab Emirates (UAE) and an official visit to Turkey from November 29 to December 3. 

 Vietnam's Prime Minister Pham Minh Chinh and his spouse Le Thi Bich Tran leave Hanoi on November 28 for an official visit to Turkey and COP28 in Dubai, UAE. Photo: Nhat Bac/VGP

The Prime Minister will host bilateral activities with the host country, the United Arab Emirates (UAE), and other partners at the week-long event.

 

At COP28, Chinh will announce some new initiatives and commitments of Vietnam in coping with climate change and climate adaptation, Vice Minister of Foreign Affairs Do Hung Viet told local media ahead of the Prime Minister’s departure.

 

After making a net zero commitment at COP26 in 2021, the Government of Vietnam and localities nationwide have released concrete plans and taken action to follow the low carbon path.

 

Of the programs launched, the approval of the National Power Development Plan VIII (PDP8) by 2030 with a vision to 2050 is a big step toward energy transition with a significant increase of renewable energy in Vietnam’s power mix. The second typical action is the establishment of the Just Energy Transition Partnership (JEPT), a political statement on a global partnership toward green conversion.

 

In addition, Vietnam expects substantive moves at COP28, especially four issues of top priorities: countries need continuous action to reduce greenhouse gases and to maintain just energy transition; developed countries fulfill their commitments in climate finance (about US$100 billion per year by 2025-2030) and technology transfer to developing countries; stakeholders should pay due attention to climate response give a workable framework for global adaptation targets; to soon run the Loss and Damage Fund (set up at COP27) to provide financial assistance to poorer nations and those deal with unavoidable risks of climate change like rising sea levels, extreme heat waves, desertification, forest fires, crop failures.

 

COP28 is a two-week meeting in Dubai between November 30 and December 12 that marks the attendance of more than 130 international leaders to assess where the world stands to limit emissions to slow global warming. 

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ