Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Removal of business conditions to help change state management mindset in Vietnam

Business conditions should be for the sake of public interests, not for government agencies to fulfill their state management responsibilities, said an expert.

Removal of business conditions, not just simplification, would help change the current mindset in state management and speed up the establishment of e-government, according to Nguyen Dinh Cung, former director of the Central Institute for Economic Management (CIEM).

 Overview of the workshop. Nguyen Tung. 

 

“For the government, they are instruments for economic management, but for the business community, business conditions are restrictions and barriers to market entry,” said Cung at a workshop discussing the quality of business conditions in Vietnam on February 27.

 

Business conditions should only be considered means for the state to safeguard national security and public interests, other than that, they are poised to cause unnecessary costs for enterprises, disrupt the market and reduce competitiveness, stressed Cung.

 

The removal of nonessential business conditions, therefore, would force government agencies to look for other ways of state management, Cung said, adding this is feasible in the current Industry 4.0 era when “technologies could come in handy in collecting information, evaluation and searching for solutions, and the model of e-government naturally becomes the next step forward.”

 

Meanwhile, the simplification of business conditions means there is no change in the existing mindset, and when the urge for reform cools down, all barriers and restriction would come back in full, Cung raised concern.

 

Nguyen Minh Thao, head of CIEM’s Business Environment and Competitiveness Department, said with 40 directives on reforming business conditions during the 2017 – 2019 period, the government is giving high priority to this matter.

 

“In 2018, the government requested the removal of 50% of total business conditions, but the actual figure may only be around 30%,” Thao said. "Some reforms are still limited to simplification of business conditions in form of numerical reductions, meaning almost no substantial changes for the business environment as the business conditions still remain."

 

Director of the Legal Department under the Vietnam Chamber of Commerce and Industry (VCCI) Dau Anh Tuan attributed the slow reform process to a lack of a clear definition on business conditions.

 

“Business conditions should be for the sake of public interests, not for government agencies to fulfill their state management responsibilities,” Tuan added.

 

Unless the government has clear instructions on setting up business conditions, government agencies would continue to take advantage of such a loophole to protect their interests, Tuan continued.

 

As the drafting process for the new Law on Enterprises is underway, Tuan suggested the drafters incorporate incentives for market entry and freedom of doing business.

 

Additionally, during every process of policy making, policymakers should take into account economic benefits of these policies and potential damages to businesses.

 

Tuan noted there have been signs of major corporations lobbying the government to tighten market entry regulations as a way to maintain their market shares.

 

“The government must ensure competitiveness of the market and lower requirements for market entry,” Tuan said.

 

Small and medium enterprises are fully capable of making high quality products and services, in turn bringing great value for customers and society, Tuan asserted.

 

More importantly, there should be a clear line between policymakers and those enforcing policies afterwards, Tuan stressed.

 

“This is the only way to ensure the efficiency and fairness of laws. Otherwise, reform efforts would not be sustainable and remain a formality,” Tuan concluded.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ