Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam continues restructuring rice cultivation

The restructuring aims to cut production costs and increase income for farmers.

Vietnam has gained positive changes in production and consumption of rice in its four-year project on restructuring rice industry, but there is still a lot of works to be done to achieve the goal of sustainable development and increase income for Vietnamese rice growers.  

 The Vietnamese rice industry need cutting production costs and improving income for farmers. Photo: Tung Nguyen

The statement was released at the conference on implementing the rice industry restructuring project until 2025, with a vision to 2030, which was organized by the Department of Crop Production, under the Ministry of Agriculture and Rural Development on December 25 in Ho Chi Minh City.


Speaking at the conference, Mr. Nguyen Nhu Cuong, Director of the Department of Crop Production said that some targets under the rice industry restructuring project such as ensuring food security, output and export turnover have been implemented. Meanwhile, others such as raising income for rice growers and building the national brand for Vietnamese rice still have not been fulfilled, he said.


Mr. Tran Xuan Dinh, technical consultant for the project, said that since the restructuring of rice production, although the paddy acreage has been declining year after year, production has remained stable at between 43 and 44 million tons per year. The sector has not only ensured food security, but also exports between 6 and 7 million tons of rice per year with a turnover of around US$ 3 billion.


Along with the reduction of the paddy acreage, the rice strain structure has changed positively, meeting the market demand. In the key rice production areas of the Mekong River Delta, the rate of using special aromatic rice varieties and high-quality rice increased from 2%-6%. 


The proportion of high-quality rice accounts for nearly 80% of the export rice output. As a result, the average export rice price this year is usually $50 per ton, higher than the previous year, and sometimes higher than the Thai rice price in the same type.


However, the rice restructuring strategy still has some issues, of which, the land use planning of each region has not been implemented thoroughly, the conversion from rice cultivated land to other crops is still slow; among others.


The productive organization lacks sustainability. The overuse of fertilizers and pesticides increases costs and negatively affects the environment. Sale of rice depends on traders with unstable prices and high risks, Mr. Dinh said. The quality of rice is not homogeneous, which affects the value and reputation of Vietnamese paddy.


To tackle the above limitations, the Department of Cultivation continues implementing the project in the direction of improving efficiency and sustainable development. 


From the business view of point, the representative from Loc Troi Group shared his view that the rice industry restructuring is only effective when it helps cutting production costs and improving income for farmers.


Dr. Bui Ba Bong, former Deputy Minister of Agriculture and Rural Development, said that to effectively restructure the rice industry, it is necessary to synchronously implement three groups of solutions which are institutions and policies; science and technology development and investment in infrastructure.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin tài trợ