Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Steel consumption surges by 40% in 4-month period

Vietnam’s steel industry is highly dependent on imported input materials, therefore, price hikes in the international market would lead to higher domestic finished products.

Domestic steel production and sales in the first four months surged by 38-40% year-on-year, while exports of such products also rose by 68% year-on-year, according to the Vietnam Steel Association (VSA).

 Steel production in the January – April period was estimated at 10.48 million tons. File photo

 

Nearly 2.82 million tons of steel were produced in April, a decline of 4.8% against last month, but more than double the amount recorded in the same period of 2020, noted the VSA.

 

In line with the large quantity produced, the amount of steel consumption increased by nearly 57% in the month to 2.7 million tons.

 

Overall, steel production in the January-April period was estimated at 10.48 million tons, up 38% year-on-year, of which 9.84 million tons, or an increase of 40% year-on-year, were sold domestically.

 

“This shows that domestic supply remains sufficient to meet products’ demand,” stated the VSA.

 

In reality, however, domestic steel prices went up by 40-50% in the past months and put steel buyers under pressure. In its own report, the Ministry of Construction (MoC) said there have been abnormalities in steel prices.

 

For this issue, the Ministry of Industry and Trade (MoIT) attributed rising input materials costs for steel production in the global market in the past nine months.

 

“Vietnam’s steel industry is highly dependent on imported input materials, therefore, price hikes in the international market would lead to higher domestic finished products,” noted the MoIT, adding such price hike is not showing sign of slowing down.

 

Among measures to cool down steel prices in the domestic market, the MoIT is encouraging steel plants to boost production capacity and expected to tighten steel exports.

 

According to the VSA, iron ore was traded at US$189.4-190 per ton on May 4 at Tianjin port (China), an increase of US$20 per ton against early April. Six days later, prices of such products rose to a record high of US$231 per ton.

 

Meanwhile, prices of hot-rolled coils also rose by US$130 month-on-month to US$925 per ton on May 4.

 

“High prices of hot-rolled coils are causing difficulties for domestic steel producers, especially those who are relying on these materials for steel production,” stated the VSA.

 

The VSA expected steel prices to continue rising in May to offset rising prices from imported input materials.

Vietnam steel export in 2021 set to grow further

Vietnam steel export in 2021 set to grow further

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ