Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Sweden proposes US$2-billion commercial loan for aviation projects in Vietnam

The Ministry of Transport would review this loan and report to the government.

State-owned Swedish Export Credit Corporation (SEK) proposed a US$2 billion commercial loan to build Long Thanh International Airport and terminal T3 for Tan Son Nhat International Airport.

 Sweden’s Ambassador to Vietnam Ann Mawe hands over an intention letter of a commercial loan for Minister of Transport Nguyen Van The. Source: MoT. 

 

Sweden’s Ambassador to Vietnam Ann Mawe revealed the intention at a meeting with Minister of Transport Nguyen Van The on December 4.

 

Mrs. Mawe added that during the visit of Prime Minister Nguyen Xuan Phuc to Sweden in May, the two countries’ prime ministers discussed a potential loan worth over US$1 billion for Long Thanh airport construction and air traffic control activities in Vietnam.

 

The loan would come with an interest rate of 4.2% per year, including a 1.25% of insurance fee for the loan. To be eligible for the loan, Vietnam is required to use 30% of the total investment capital to purchase Swedish technologies and equipment.

 

“Among 28 international airports seen as environmentally-friendly, 10 of which have the participation of Swedish enterprises in providing solutions for management and operation,” the Ambassador continued.

 Overview of the meeting. Source: MPI. 

 

At the meeting, Minister The said the ministry would consider thoroughly the proposal and report back to the government.

 

“We support local aviation firms to access and use this credit, as well as equipment, products and services of Sweden,” stressed Mr. The.

 

The minister said the Vietnamese government gives priority to aviation development.

 

“In addition to Long Thanh and Tan Son Nhat airports, Vietnam is planning to upgrade other airports, including the Noi Bai International Airport from the current capacity of 30 million passengers per year to 100 million, and the construction and upgrade of other airports of Lao Cai, Van Dong, and Chu Lai,” stated Mr. The.

 

Vietnam would need more solution and equipment in the management and operation of airports, which would open up opportunities for local enterprises to cooperate with its Swedish peers, asserted Mr. The.

 

The construction of Long Thanh International Airport, the largest of its kind in Vietnam, is set to begin this December.

 

Under Vietnam’s socio-economic development plan in the 2021-25 period, the country would need around US$150-200 billion to finance infrastructure development projects, including airports, seaports, railways and express ways, among others.

Long Thanh airport remains a key investment project for Vietnam, with a capacity of serving 100 million passengers and handling 5 million tons of goods a year, with total investment capital of US$16 billion.

The short-term target of Long Thanh International Airport is to ease the overloading of Tan Son Nhat International Airport in Ho Chi Minh City, and in long-term to become one of the region’s air transportation hubs.

PM greenlights Long Thanh airport

PM greenlights Long Thanh airport

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ