Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Taxi firms in Hanoi propose being allowed to operate like Grab

Traditional taxi firms attributed unfair tax obligation between them and ride-hailing firms to such a decision.

The Hanoi Taxi Association has asked the local authority for permission for the transition from its current business model of traditional passenger transportation to electronic contract-based passenger transportation like Grab or Uber, local media reported. 
 
Illustrative photo.
Illustrative photo.
General Secretary of the Association Ho Quoc Phi said taxi firms have integrated software and technologies for car booking, and met the requirements to operate like ride-hailing firms. 

Phi attributed unfair tax obligation between traditional taxis and ride-hailing firms to such a decision, while suggesting tax authority refund the difference in tax payment from previous years in case of taxi firms having qualified for business conditions of both traditional and ride-hailing firms. 

The association asked for clarification from the Ministry of Labor, War Invalids and Social Affairs (MOLISA) whether taxi firms could liquidate working contracts with drivers as those companies turn themselves to be ride-hailing firms. 

According to the association, after liquidation, cab firms will change the operation to car renting, as the relation between electronic contract-based passenger driver with ride hailing firms is partnership. In this case, drivers are seen as individual business, not an employee of Grab. 

In June, the Ministry of Transport (MoT) released a draft decree in replacement of Decree No.86 that sets conditions for transportation business. Under the draft regulation, under-nine seat cars operating under electronic contract must have light-box clearly stating “Electronic taxi” installed on their roof. 
 
Meanwhile, electronic taxis will have software connecting drivers and passengers, providing them with information on the company, driver, car, general fare and fares for specific routes, among others, and receive payments via electronic channels. 

According to the MoT, the requirement would help better differentiate between private cars and taxis, preventing the case of the latter disguise as private cars. 

However, in a meeting on July 22, Prime Minister Nguyen Xuan Phuc requested the MoT to drop the proposal that requires electronic contract-based vehicles to have a roof sign.

The MoT should consider using technologies as instruments for management, instead of traditional methods such as light-box, Phuc said.
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ