Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Total assets of banks in Vietnam swell 9.12% to over US$518 billion

Total assets of commercial banks under state ownership accounted for 42.7% of the total in the banking sector, followed by joint stock commercial banks with 41.6%.

Total assets of Vietnam’s banking industry reached VND12,070 trillion (US$518.18 billion) as of November 30, 2019 up 9.12% compared to the beginning of the year, according to the latest data of the State Bank of Vietnam (SBV).

 Data: SBV. Chart: Ngoc Thuy. 


Total assets of seven state-controlled commercial banks, including three major lenders namely Bank for Investment and Development of Vietnam (BIDV), Vietnam Joint Stock Commercial Bank for Industry and Trade (VietinBank), and Joint Stock Commercial Bank for Foreign Trade of Vietnam (Vietcombank), were reported at VND5,161 trillion (US$222.7 billion), an increase of 6.13% over the beginning of 2019 and accounting for 42.7% of total assets in the banking sector. 

Meanwhile, total assets of joint stock commercial banks were VND5,035 trillion (US$217.52 billion), increasing 10.56% compared to the beginning of the year and making up 41.6% of the total assets. 

They were followed by joint venture banks and wholly foreign-owned banks with total assets of VND1,305 trillion (US$56.30 billion), up 14.89%; financial and leasing companies with VND194.68 trillion (US$8.4 billion), up 16%; co-operative banks with VND36.05 trillion (US$1.55 billion), up 11.18%; people’s credit funds with VND125.67 trillion (US$5.42 billion), up 11.05%; and Vietnam Bank for Social Policies with VND213.16 trillion (US$9.19 billion), up 8.83%.

As of November 30, 2019, total owner's equity of the banking system reached VND913.27 trillion (US$39.41 billion), up 13.29% against the beginning of the year.


In terms of owner's equity, state-owned commercial banks are behind joint stock commercial banks-VND324.44 trillion (US$14 billion) against VND365.47 trillion (US$15.77 billion), posting growth rates of 20.79% and 8.07% compared to end-2018, respectively, in which the former’s high growth rate was due to BIDV selling 15% stake to South Korea’s KEB Hana Bank for US$875 million, a record deal in Vietnam’s banking industry.

Such high growth in owner’s equity of state-owned commercial banks helped the capital adequacy ratio (CAR) jumped from 0.52% in the beginning of the year to 10.55% as of November 2019, catching up with the CAR of joint stock commercial banks at 10.63%.

Following Circular No.22 of the SBV, banks are required to keep the rate of short-term capital for mid- and long-term lending to below 30% by 2022.

As of November 30, 2019, state-owned commercial banks have brought the rate to under 30%, while joint stock banks reduced the rate to 30.99%.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ