Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Trade ministry pledges to meet domestic demand for petrol products until March

The ministry has requested 10 major fuel distributors to import an addition of 2.4 million cubic meters of refined petroleum in the second quarter.

The Ministry of Industry and Trade is committed to meeting domestic demands for fuel until March, given the current reserves and imports.

 Vietnam’s oil industry can meet 70-75% of the local demands. 

 

Vice Minister of Industry and Trade (MoIT) Do Thang Hai gave the remarks during a monthly Government press conference this week.

 

According to Hai, Vietnam’s oil industry can meet 70-75% of the local demands, or even up to 80% at certain points. At present, the main sources of petrol supplies come from Dung Quat and Nghi Son oil refinery plants, accounting for 35% and 40% of the market share, respectively.

 

However, since the beginning of the year, a difficult financial situation forced Nghi Son plant to scale down operation to below 80%, and at present, at 55-60% of the capacity. The situation has impacted domestic supplies of refined petroleum in the local market.

 

Dung Quat refinery plant has raised production capacity to 105%, but the 5% increase, or around 28,000 tons of cubic meters, was insufficient to cover the shortage.

 

Deputy Minister Hai expected imports and reserves of refined petroleum would be enough to cover the demand in March.

 

For the coming months, Hai said the MoIT requested 10 major fuel distributors to import an addition of 2.4 million cubic meters of oil in the second quarter.

 

“This would be more than enough to make up for the shortage in case Nghi Son plant is not be able to meet the market demand after May,” Hai continued.

 

At the meeting, Vice Minister of Finance Nguyen Duc Chi said the Government plans to reduce the environmental protection tax for fuel and petrol products by VND500 per liter of diesel, and VND1,000 per liter of fuel until the end of this year.

 

“This would result in a decline of VND14.5 trillion ($645 million) in revenue for the state budget,” he said.

 

Referring to concerns that the tax cut remains modest against the backdrop of skyrocketing petrol products in the global market, Chi said the move is still under consideration and his ministry would further consult other ministries/agencies for a final decision.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ