Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

US drops Vietnam’s developing country status

As the 16th largest US trade partner, Vietnam will see its exports to the US more expensive because of the elimination of preferential tariffs.

The Trump Administration has eliminated its special preferences for a list of self-declared developing economies that includes Brazil, China, South Korea, Singapore, Thailand, Malaysia, and Vietnam.

The elimination resulted from a decision by the US’s Office of Trade Representative on February 10 in which it lowered the threshold for triggering an investigation into whether nations are harming US industries with unfairly subsidized exports.

 Vietnam's exports to the US would be more expensive following the move

The US Trade Representative (USTR)’s decision will affect US-Vietnam trade relations as well as Vietnam’s export industry in general.

Carlyle A. Thayer, Emeritus Professor, the University of New South Wales at the Australian Defence Force Academy, has explained the move and given some clues for it.

He said that President Trump on July 26, 2019 issued an Executive Memo entitled “Reforming Developing-Country Status in the World Trade Organization (WTO).” This memo directed the Office of the United States Trade Representative (USTR) to “no longer treat as a developing country for the purposes of the WTO any WTO Member that in the USTR’s judgment is improperly declaring itself a developing country.”

The USTR was directed to determine whether or not there had been “substantial progress” by the World Trade Organization to limit the number of states considered developing countries. If no “substantial progress” was made in ninety days, President Trump declared that the US would act unilaterally.

The result was that the USTR reviewed its lists of least-developing and developing countries and updated the criteria for classification. In other words, the USTR’s February 10 Notice in the Federal Register was the outcome of a bureaucratic review initiated by Trump’s Executive Memo.

According to the professor, countries, like Vietnam, who were taken off the developing countries list, will no longer receive preferential treatment. Also, they will be subject to a lower threshold for trigging a US Countervailing Duties investigation into whether their exports are unfairly subsidized by the state and harm US industries.

Vietnam, the 16th largest US trade partner, is estimated to lose its developing country status because it has at least a 0.5% share of global trade. Its exports to the US will be more expensive because of the elimination of preferential tariffs.

 Deputy Spokesman Doan Khac Viet of the Vietnamese Ministry of Foreign Affairs at a press conference in Hanoi on Feb 20. Photo: MOFA

After the US’s move, Deputy Spokesman Doan Khac Viet of the Vietnamese Ministry of Foreign Affairs said at a press conference on February 20 that Vietnam will have dialogue with the US to promote the bilateral trade under the mutual interest mode.

Hanoi will keep an eye on possible impacts that may cause from the US move, Mr. Viet said in a statement.

Trade between Vietnam and the US rose 25% to nearly US$76 billion in 2019 in which the US remained Vietnam’s biggest import market while Vietnam is among the US's fastest-growing trade partners.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ