Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

US ups ante against China in East Sea

Washington has made concrete steps after it declared crystal clear position on Beijing’s claims over water and seabed rights.

Washington is looking for ways to match words with actions after it made in mid-July significant clarification of prior US positions on Beijing’s maritime claims in the South China Sea, according to an article by Gregory B. Poling, senior fellow for Southeast Asia and director of the Asia Maritime Transparency Initiative (AMTI), and research fellow at the American Enterprise Institute Zack Cooper. 

 Settlilte image shows Woody Land, the largest in Paracel achipelago (Vietnam's Hoang Sa) in March 2018, which is under Chinese control. Photo: Reuters

Earlier this week, the US government for the first time blacklisted 24 Chinese companies for their involvement in the advancement of China’s reclamation in the sea where more than US$5 trillion worth of trade passes through annually.

The US Department of Commerce placed 24 Chinese companies on the Entity List, through which, individuals and firms will be subject to export restrictions of certain goods that are believed to threaten US national security or foreign policy priorities.

In the week, the Department of State said it will begin imposing visa restrictions on Chinese individuals responsible for, or complicit in, either the large-scale reclamation, construction, or militarization of disputed outposts in the South China Sea, or China’s “use of coercion against Southeast Asian claimants to inhibit their access to offshore resources.”

According to AMTI under the Center for Strategic & International Studies (CSIS), Secretary of State Mike Pompeo linked both policies to his July announcement that the US would now treat most of Beijing’s maritime claims and many of its actions in the South China Sea as illegal.

A day after the US crystal clear position was announced, Assistant Secretary of State David Stilwell spoke at the annual CSIS South China Sea Conference that “Everything is on the table” when asked whether the administration would impose sanctions on Chinese entities engaged in illegal behavior at sea.

Since then, partners in Southeast Asia and beyond have been waiting to see concrete follow-through, according to the think tank.

AMTI said these new restrictions show that the administration is looking for ways to match words with actions. However, the think tank said the new export and visa restrictions could be just a first step. Additional sanctions might be coming on China Communications Construction Co, Ltd. (CCCC) and associated entities.

The US is right to use economic tools to impose cost and incentivize changes in Beijing’s behavior, and that of its state-owned enterprises and private companies.

But sanctions are most effective when aimed at specific and ongoing illicit activity. In the South China Sea, this means going after China’s illegal fishing, maritime militia, and hydrocarbon surveyors. Those are the actors who are actively harassing Southeast Asian nations, stealing their resources, and infringing on their rights.

Washington should make clear that future malign activity, such as illegal oil and gas drilling or new military construction, would bring new sanctions, the authors said.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ