Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam aims for export growth of 6-7% in 2021-2030

Vietnam aims for a healthy and sustainable trade partnership with all key partners.

Deputy Prime Minister Le Van Thanh has signed off decision No.493 approving the country’s trade strategy until 2030, which targets export growth of 6-7% during the 2021-2030 period.

 Cargo handling at Dinh Vu port, Haiphong. Photo: Pham Hung

 

Under the strategy, Vietnam’s exports are expected to expand by 8-9% in 2021-2025, and 5-6% in 2026-2030.

 

Meanwhile, the imports growth would average 5-6% in 2021-2030, with around 7-8% in the 2021-2025 period, and 4-5% in 2026-2030.

 

A key priority in the strategy is to ensure a balanced trade in the next five years, and gradually reach a sustainable surplus in the 2026-2030 period.

 

“Vietnam aims for a healthy and sustainable trade partnership with all key partners,” it said.

 

In addition, the Government sets as a goal the contribution of the manufacturing and processing sector at 88% of total exports by 2025 and 90% by 2030, of which mid-tech products would account for 65% in 2025 and 70% in 2030.

 

It is expected the European market to make up 16-17% of Vietnam’s exports by 2025, and 18-19% by 2030; the American market  32-33% by 2025 and 33-34% by 2030; and the Asian region  49-50% by 2025 and 46-47% by 2030.

 

To ensure sustainable exports, Vietnam would continue to push for industrialization and modernization, focusing on environmentally-friendly export products with higher added value and technological content.

 

Vietnam is also expected to shift to a high processing level of agro-forestry-fishery products that are capable of meeting quality, environmental and social standards in foreign markets.

 

The strategy also stressed the necessity to reduce the country’s dependence on input materials from abroad, while moving away from producing items that may cause environmental pollution and are resource-intensive.

 

For the 2021-2025 period, Vietnam would focus on key farm produce and promote the local brands in international markets, at the same time raising the added value for products with high competitiveness in the labor-intensive industries, such as garments, and footwear or electronics.

 

In the subsequent five years, the country is set to develop new products of high added value, and take advantage of Industry 4.0 to focus on mid-to high tech products for exports.

 

The strategy noted Vietnam would prioritize importing modern machinery, equipment, and production chains from developed countries, especially high technologies, which are seen as a key solution to enhance productivity, quality, and competitiveness of export products.

 

A key approach is to continue diversifying export-import markets to avoid dependence on a single market while ensuring balanced trade relations for sustainability.

 

Vietnam aims to deepen economic integration through the utilization of free trade agreements that the country is a part of and penetrate key markets such as the EU, Japan, China, South Korea, and ASEAN.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin tài trợ