Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam asks China to resolve maritime disputes

Vietnam said it pursues independence and multilateralization in its diplomacy.

Vietnam’s newly-appointed foreign minister has asked China to resolve disagreements in the spirit of respect for each other’s legitimate rights and interests, reached consensus, and international law.

 Vietnam's Foreign Minister Bui Thanh Son. Photo:MOFA

Vietnamese Foreign Minister Bui Thanh Son told his Chinese counterpart Wang Yi in a phone talk on April 16, according to the Vietnam’s Ministry of Foreign Affairs (MoFA).

Son took the United Nations Convention on the Law of the Sea (UNCLOS) 1982 as the top legal framework for rule-based approach and expected progress in negotiations of the Code of Conduct (COC) of Parties in the South China Sea (called East Sea by Vietnam) between ASEAN and China.

MoFA said that the two sides exchanged sincerely and frankly on maritime issues, and agreed to continue promoting the role of the current negotiation mechanisms.

During the talk, Son spoke of Vietnam’s foreign policy adopted at the Communist Party of Vietnam’s 13th National Congress, in which the country continues to pursue independence, peace, cooperation and development, multilateralization, diversification and extensive international integration.

Son also said developing the traditional friendship and comprehensive strategic partnership between Vietnam and China has always been identified as one of Hanoi’s top diplomacy priorities.

In turn, Wang Yi stressed the importance on the China-Vietnam relations.

Maritime disputes persist with the latest move caused by China in the South China Sea. Since early March, China has deployed more than 200 vessels to Vietnam’s Dao Sinh Ton Dong (Grierson Reef) in Truong Sa (Spratly) Islands.

MoFA’s Spokesperson Le Thi Thu Hang said earlier this month that Vietnam’s army get ready to defend the sovereignty when responding to a question on the dispatch of Gepard 3.9-class guided missile frigate Quang Trung in Spratly Islands.


Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ