Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam, Cambodia, Laos set joint economic targets by 2030

Three countries’ joint triangle development is considered a model for the rest of ASEAN.

Government leaders of Cambodia, Lao, and Vietnam (CLV) have discussed a joint master plan for socio-economic development in 2021-2030.

 Cambodia's Prime Minister Hun Sen (L), Vietnam's Prime Minister Nguyen Xuan Phuc (C) and Lao PDR's Prime Minister Thongloun Sisoulith at the 10th Cambodia-Laos-Vietnam Summit in Hanoi on March 31, 2018. Photo: Kham/ Pool/ AFP

Vietnam’s Prime Minister Nguyen Xuan Phuc, Cambodia’s Prime Minister Hun Sen, and Thongloun Sisoulith, General Secretary of the Lao People’s Revolutionary Party and Prime Minister of Laos exchanged talks at a tri-lateral meeting held online on March 10.

The next 10 year plan covers specific projects and programs to connect the three economies from now throughout 2030, including tourism that is based on the motto “Three countries – One destination.”

Earlier in December 2020, the three leaders co-chaired a meeting on the Cambodia-Laos-Vietnam Development Triangle Area (CLV-DTA).

Back in 2018, the prime ministers of three neighboring countries met and endorsed an action plan to connect their economies until 2030.

The three leaders committed themselves to building “integrated, sustainable and prosperous CLV economies”, which would be located in the larger regional plan of the ASEAN Community Vision 2025, the ASEAN Post reported.

First established in 1999, the CLV-DTA initially covered just 10 border provinces within the three countries. In 2009, the three countries decided to add three more provinces from each country to make it a total of 13 provinces. At a summit in 2018, the three leaders agreed to gradually expand the triangle area to cover all the territories of the three countries.

 Leaders of the three countries at the meeting on March 10. Photo: Quang Hieu/VGP

Over the past decade, all three countries’ economies have grown rapidly – Cambodia has seen a steady average growth of 7%, Vietnam has transformed from one of the poorest nations in the world to one of the wealthiest economies in the region, while Lao PDR has been described by the World Bank as one of the fastest growing nations in the region.

The reasons for growth vary from country to country, but the role of the CLV-DTA has been largely underrated.

The CLV-DTA has proved to be useful in developing partnerships too. According to a paper by Vannarith Chheang from the ISEAS-Yusof Ishak Institute, Japan has been the main supporter of the CLV-DTA, pledging US$1.5 billion to the partnership for the development of CLV countries in areas such as education, irrigation and infrastructure during its early days.

The good relationship between these countries has helped increase the inflow of investments among them. Vietnam for example, has invested nearly US$4 billion in Cambodia and more than US$5 billion in Laos.

Vietnam has also funded infrastructure projects in the two neighboring countries and granted numerous social projects.

Undeniably, the CLV-DTA also carries a geopolitical role, especially for Vietnam, the ASEAN Post’s Eijas Ariffin said, adding that it is the de facto leader of the triangle due to its political stature and its relatively advanced economy.

The role of the CLV-DTA isn’t just about economic cooperation but has expanded to cooperation over security as well as social and cultural development, the author noted.


Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ