Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam c.bank tightens real estate lending

The move is aimed at enhancing safety in the banking system, particularly liquidity.

The State Bank of Vietnam (SBV), the country’s central bank, has decided to tighten lending to real estate projects by announcing a three-year roadmap to gradually decrease the maximum ratio of short-term capital used for mid- and long-term lending. 

 Illustrative photo.

 

Specifically, such ratio would be set at 40% from January 1, 2020 to September 30, 2020, 37% from October 1, 2020 to September 30, 2021; 34% from October 1, 2021 to September 30, 2022 and 30% from October 1, 2022 onwards, with an aim to enhance safety in the banking system.

 

The information was revealed in the SBV’s Circular No.22, which was issued on November 15 stipulating limits and prudential ratios for operations of credit institutions and branches of foreign banks in Vietnam.

 

In the past, the ratio of short-term capital used for mid- and long-term lending had been set at 30%, but since 2014, the ratio has been increased to 60% and now is on a roadmap to gradually decrease.

 

Additionally, the SBV increases the risk weight of real estate loans from current 150% to 200%. Receivable amount that is guaranteed by the project itself, land use right certificate, or other conditions would subject to risk weight of 50%.

 

The circular also set the loan to deposit ratio at banks and branches of foreign banks at 85%.

 

Meanwhile, branches of foreign banks that have not met the capital adequacy ratio under Circular No.41, one of the regulation documents for Basel 2 criteria stipulating that banks and branches of foreign banks must regularly maintain the CAR determined based on their financial statements of at least 8%, must submit explanation to the SBV, as well as a roadmap to ensure full compliance with Circular 41 on January 1, 2023 at the latest.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ