Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam customs steps up fight against origin frauds in trade

In order to better combat trade fraud activities in the future, the Ministry of Finance is requesting related agencies to soon issue specific criteria for domestically-produced goods.

Under Prime Minister Nguyen Xuan Phuc’s instruction in Directive No.824 on tightening state administration against trade frauds, the General Department of Vietnam Customs (GDVC) has been working on perfecting the legal framework and identifying offenses in trading activities.

 The Ministry of Finance is requesting related agencies to soon issue specific criteria for domestically-produced goods. Photo: Hoai Nam. 

 

In terms of legislation, the GDVC has issued specific instructions for provincial customs in dealing with act of trade and origin frauds, illegal transshipment as well as violations of intellectual property rights.

 

Additionally, the GDVC has given priority to training customs staff to ensure greater efficiency in determining cases of frauds in trade.

 

Meanwhile, the GDVC has been active in collecting and analyzing information domestically and internationally to identify products with high risk of trade and origin frauds; reviewing suspect transactions or traders with sudden surge in trade turnover although their capacity and operation scale remain the same.

 

Vietnam's customs authorities are scheduled to intensify supervision over specific import items, including wood planks, bicycles, e-bicycles, among others to timely uncover offenses.

 

To date, the customs authorities have carried out inspection at 78 enterprises with export-bound goods worth VND647 billion (US$28 million), in which 391 certificates of origins were found to be fake and other 1,894 cannot provide sufficient information for verification.

 

In order to better combat trade fraud activities in the future, the Ministry of Finance is requesting related agencies to soon issue specific criteria for domestically-produced goods.

 

Moreover, international cooperation is considered essential in prevent cases of trade and origin frauds or illegal transshipment, in turn protecting lawful rights of local compliant traders.

 

The GDVC is currently cooperating with the European Anti-Fraud Office (OLAF) to prevent origin frauds related to some products and goods, including solar battery, shrimp, bicycle, e-bicycle, among others.

 

The GDVC would continue to raise public awareness related to the rule of origins, and negative impacts of trade and origin frauds to domestic companies and the economy as a whole.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ