Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam demands China to compensate its fishermen in intentional ramming case

This is the second time in less than two months that Vietnamese fishermen were attacked by Chinese vessels.

The Vietnam Fisheries Society (VINAFIS) has protested against China's ramming of a Vietnamese fishing boat in the South China Sea and demanded Beijing to compensate Vietnamese fishermen.

 Vietnamese fishing boats in Paracel islands. Photo: VnExpress

“China’s similar activities have repeated for many times and become more serious, causing insecurity and indignation for Vietnamese fishermen, reduction of catching volume and economic damage, and infringing Vietnam’s sovereignty and violating Vietnamese and international law,” VINAFIS said in a document.

The Chinese action is inhumane as it harm lives of the fishermen and damaged their assets when they were catching within Vietnam’s Hoang Sa (Paracel) islands, the society said in a document sent to the Government Office, the Central Party Commission for Foreign Affairs, the Ministry of Foreign Affairs, and the Ministry of Agriculture and Rural Development.

VINAFIS has demanded authorized agencies to strongly condemn the Chinese action and take tough measures to stop the assault on Vietnamese fishermen within Vietnamese waters.

On June 10, while operating near the Paracel islands, a Vietnamese fishing boat was rammed by a Chinese vessel near Lincoln island, a rock in the Paracels that is occupied by China, which seized the Paracels from Vietnam in 1974.

The boat’s 42-year-old captain Nguyen Loc told Vietnamese authorities in Quang Ngai province that Chinese ship numbered 4006 chased and then rammed his boat, forcing all of the 16 crew to jump overboard, Tuoi Tre reported.

People on the Chinese ship seized one ton of fish, a global positioning system, and other equipment worth VND500 million (US$21,500) in total from the Vietnamese boat.

On June 12, the Vietnamese fishermen managed to return to shore with help from other Vietnamese fishing boats.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ