Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam economy will face unprecedented challenges from coronavirus outbreak: Moody’s

The magnitude of the impact of the coronavirus outbreak will depend on the length of disruptions, which is hard to predict, Moody’s noted.

While the impact of the coronavirus outbreak in Vietnam has been less severe than in other economies in Asia, the situation can worsen as the coronavirus spreads more widely within the country and its economy will likely face unprecedented challenges, Moody’s Investors Service has said.

 Vietnam is heavily dependent on external trade


While domestic transmission of the coronavirus remains relatively limited for now, companies in Vietnam are confronted by both supply and demand shocks as economic activity in their major trading partners slows, the US-based rating agency said in a note sent to Hanoitimes.

The impact on tourism will intensify as the Vietnamese government has barred entry of all foreign nationals, while domestic consumption is also waning as residents are restricted from leaving their homes. The unemployment rate is likely to rise, further depressing domestic consumption. Credit demand in 2020 will be weak as potential borrowers turn cautious to ride out economic challenges.

The magnitude of the impact of the coronavirus outbreak will depend on the length of disruptions, which is hard to predict, Moody’s noted.

According to government data, Vietnam’s GDP expanded by an estimated 3.82% in the first quarter this year, the slowest pace over the past decade as the Covid-19 pandemic has taken heavy toll on all sectors.

The pandemic has prompted Fitch Solutions to lower its forecasts for Vietnam’s 2020 real GDP growth to 2.8% from 6.3% previously.

In its latest report, the World Bank has also revised down Vietnam’s GDP growth for 2020 from 6.5% to 4.9%. This rate, however, is still the highest among East Asia and Pacific economies. If the pandemic persists, Vietnam’s growth could slow to 1.5%.

 Source: WB's “East Asia and the Pacific in the time of Covid-19" report.
Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ