Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam encourages private investment in power industry with new master plan

National Power Development Plan VIII should be open, creating a space to mobilize and promote resources from enterpries.

The eight version of National Power Development Plan, or PDP VIII for short, will encourage private sector investment in the energy sector to feed Vietnam's demand in the next decade.

 General Director Hoang Tien Dung of ERED. Photo: nangluongvietnam


The Electricity and Renewable Energy Department (ERED) under the Ministry of Industry and Trade (MoIT) is working with the Institute of Energy to draft National Power Development Plan VIII (PDP VIII) and expects to submit it to the ministry by the end of this September, according to General Director of ERED Hoang Tien Dung.

Earlier, at the Vietnam Energy Summit 2020 in July, Minister of Industry and Trade Tran Tuan Anh announced that the ministry will submit PDP VIII for 2021-2030 and the National Energy Development Master Plan to Prime Minister Nguyen Xuan Phuc in October and by the end of 2020, respectively.

Accordingly, PDP VIII is required to address the limitations of the current PDP VII, and be open, creating a space to mobilize and promote resources of enterprises.

Increasing electricity demand 

Vietnam's electricity demand is expected to increase by 8.5% per year until 2025 and 7% per year until 2030, making Vietnam an attractive market for foreign energy investors.

Speaking at the seminar on the development of Independent Power Producers (IPP) on September 18, Deputy Minister of Industry and Trade Hoang Quoc Vuong said that from now to 2030, electricity demand will increase on average by about 7.5-8% per year. 

According to the preliminary results of the PDP VIII report, electricity demand in the base scenario by 2030 is forecast to exceed 526 billion kWh, corresponding to the installed capacity of the whole system of up to 131,000MW. Thus, from now to 2030 the power industry will need to develop an additional 75,100MW of capacity, averaging 7,500MW per year. 

Until 2019, all power projects had been built and operated by state-owned enterprises. However, up to now, the scale and proportion of private investors has been increasing.

Specifically, as of the end of 2019, some 19,253MW had been developed by the private sector (including power plants invested in the form of IPP and build-operate-transfer (BOT)), accounting for 34.4% of the total national capacity.  

Potential for private investors 

From now to 2030, some US$7-8 billion is needed to develop 7,500MW of power capacity each year, indicating large potential of the power industry, Deputy Minister Hoang Quoc Vuong said.

In recent years, a spate of incentive policies have attracted private invest into energy development in Vietnam. However, in this process, private investors have faced a wide range of hurdles such as out-of-date policies; poor transmission system; lack of coordination between state agencies and local authorities in supporting investors (land compensation and site clearance).

Besides, Dung from the ERED stressed the importance of the planning of electricity system development whichs sets the direction for the development of the electricity industry and orientation of target power supply values; determines the scale and progress of power source and grid works, and proposes solutions for implementation of the planning.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ