Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam eyes greater regional integration in 4th amendment to ASEAN Investment Agreement

The 4th protocol amendment is expected to create a stable and predictable climate for trade and services and prepare for the integration and liberalization of the services sector in the future.

The Vietnamese government has approved the 4th protocol to amend the ASEAN Comprehensive Investment Agreement (ACIA), aiming to push for greater regional integration and further attract foreign investors.

The 4th protocol amendment is expected to create a stable and predictable climate for trade and services in ASEAN. Source: Jakarta Post 

 

The announcement was made under the government’s resolution No.20/NQ-CP, in which the Ministry of the Planning and Investment (MPI) is tasked to implement the 4th protocol of ACIA, which consists of four aspects of investment – namely protection, promotion, facilitation and liberalization of investment.

 

The ACIA, signed on February 26, 2009 and entered into force on March 29, 2012, targets to create a liberal, facilitative, transparent and competitive investment environment in ASEAN, by adhering to principles such as to benefit investors and their investments based in ASEAN.

 

During the course of implementing the agreement, the ACIA may be modified through amendments mutually agreed upon in writing by member countries.  Since 2012, ASEAN members have signed four protocols to amend the ACIA. 

 

The updated ACIA would include a prohibition on performance requirements, and switch its current list of reservations (which are included in a single annex) to a “two-annex” negative-list approach. This means a split of the existing list so that non-conforming measures that are in effect will remain on the first annex, while the second annex will detail related sectors or subsectors exempted from liberalization.

 

As a result, the 4th protocol amendment is expected to create a stable and predictable climate for trade and services, while preparing for the integration and liberalization of the services sector in the future. 

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

Bổ sung quy định mới giúp khắc phục bất cập đầu tư trạm dừng nghỉ

25/01/2025 | 07:30

Kinhtedothi - Do các quy định ở giai đoạn trước về đầu tư, kinh doanh, khai thác trạm dừng nghỉ chưa đầy đủ, rõ ràng, nên việc triển khai xã hội hóa nguồn lực gặp rất nhiều khó khăn. Từ ngày 1/1/2025, Nghị định 165/2024/NĐ-CP có hiệu lực sẽ giúp khai thông cơ chế, tháo gỡ các bất cập.

Tin tài trợ