Logo
Đăng ký ấn phẩm|Đăng nhập

Vietnam GDP growth set to hit 6.9% in 2022: CIEM

Economic reform is key for Vietnam to support growth and curb rising inflationary pressure.

Vietnam’s GDP growth may hit as high as 6.9% in 2022, as the economy stands firm in the recovery process.

 Production of car components at Kefico Vietnam (Dai An Industrial Park, Hai Duong Province). Photo: Huy Hung

This was among the two growth scenarios set out by the Central Institute of Economic Management (CIEM) and put forth at a conference held today [July 15].

“The growth rate would be in line with the Government’s target of 7% set for this year,” said CIEM Director Tran Thi Hong Minh.

In an optimistic scenario, the country’s inflation would stay around 3.7%, below the Government’s target of 4%, export growth would hit 16.3%, and a trade surplus would reach US$2.7 billion.

Meanwhile, a baseline case would Vietnam's GDP growth at 6.7%, while inflation at 4%, export expansion at 15.8%, and trade surplus of $1.2 billion. 

Minh noted since early 2022, the Vietnamese Government has been adopting a “living with Covid-19” policy, which results in easing Covid-19 restrictions on socio-economic activities and stepping up  the vaccination drive.

"The government has made clear the priority of stabilizing macroeconomic conditions and containing inflation. Among the measures to be followed is the acceleration of public investment and support for vulnerable social groups in the transition period to the new working environment," Minh said.

Vietnam’s GDP growth during the first six months of 2022 stood at 6.42% year-on-year, higher than the 5.74% rate in the same period of 2021, and equivalent to the pre-pandemic time in the 2016-2019 period at 6.38%.

The positive economic performance has also exerted positive impacts on the labor market, with the number of the labor force rising by 600.000 in the second quarter to 51.6 million.

Economic reform remains key

Head of CIEM’s Macroeconomic Policy Department Nguyen Anh Duong added Vietnam’s economic prospects would largely depend on the capability of keeping new Covid-19 variants and other health crises under control and maintaining macroeconomic stability.

“Vietnam should focus on diversifying export markets and taking advantage of free trade agreements to navigate the current difficult global economic environment,” he added.

Duong also called for a cautious approach in dealing with rising inflationary pressure.

“The most important task is to contain inflation and ensure a stable macro-economic environment,” he said, noting this would allow Vietnam to continue pursuing the much-needed institutional reform.

According to Duong, monetary and fiscal policies alone are not enough to support rapid and sustainable economic growth.

“Vietnam should accelerate economic reform even during the recovery process, as this would relieve pressure on inflation and create new development space for the business community,” he continued.

Đọc nhiều
HỎI ĐÁP THÔNG MINH

BÌNH LUẬN (0)

Đừng bỏ lỡ
Tin mới
Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

Gỡ vướng để hoàn thành khoảng 1.000km đường cao tốc trong năm 2025

29/01/2025 | 21:42

Kinhtedothi- Theo Bộ GTVT, các dự án quan trọng quốc gia, trọng điểm ngành GTVT trong năm 2024 dù gặp nhiều khó khăn nhưng vẫn bảo đảm tiến độ, chất lượng. Đến nay, cả nước đã đưa vào khai thác 2.021km đường cao tốc. Để hoàn thành mục tiêu 3.000km cao tốc trong năm 2025, cần hoàn thành thêm khoảng 1.000km.

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

Hà Nội xác định 10 nhóm giải pháp căn cơ đẩy lùi ùn tắc giao thông

29/01/2025 | 21:38

Kinhtedothi - Sở GTVT Hà Nội đã xây dựng Đề án tổng thể giảm thiểu ùn tắc giao thông (UTGT) trên địa bàn TP, giai đoạn 2025 - 2030 và những năm tiếp theo. Trong đó, có 10 nhóm giải pháp lâu dài, căn cơ nhằm từng bước giải quyết nguy cơ UTGT trong hiện tại và cả tương lai.

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

Đường sắt đô thị: xương sống “xanh” của giao thông đô thị

28/01/2025 | 10:56

Kinhtedothi - Đường sắt đô thị (ĐSĐT) được ví như xương sống của hệ thống giao thông công cộng bởi năng lực vận chuyển ưu việt. Hơn nữa, ĐSĐT còn là phương tiện chủ đạo để những đô thị lớn như Hà Nội kiến tạo một hệ thống giao thông xanh, bến vững.

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

Hà Nội: tăng cường xử phạt vi phạm trông giữ xe

28/01/2025 | 10:51

Kinhtedothi - Thanh tra Sở GTVT Hà Nội cho biết, năm 2024 đã xử phạt hơn 748 trường hợp vi phạm trông giữ xe, phạt tiền hơn 3,4 tỷ đồng. Năm 2025, đơn vị sẽ tiếp tục phối hợp với lực lượng liên ngành cùng địa phương tăng cường kiểm tra các điểm trông giữ xe trên địa bàn TP.

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

“Tết vội” trên công trường trọng điểm của Thủ đô Hà Nội

27/01/2025 | 08:34

Kinhtedothi - Những ngày sát Tết Nguyên đán Ất Tỵ, trên công trường khoan hầm tuyến đường sắt đô thị Nhổn - Ga Hà Nội vẫn nhộn nhịp công nhân, kỹ sư cùng máy móc ầm ì hoạt động. Để bảo đảm “đường găng” tiến độ, công trường sẽ nghỉ Tết muộn và quay trở lại làm việc từ sớm.

Tin Tài Trợ